Przestępczość i wychowanie w dwudziestoleciu międzywojennym jest kontynuacją pracy pod tytułem Uwagi o więzieniach, uniemożliwianiu występkom i wychowaniu młodzieży stanowiącej dobór tekstów z XVI- XX wieku. W obu publikacjach obowiązują takie same zasady doboru oraz opracowania materiałów. Dotyczą one zagadnień profilaktyki społecznej, innowacyjnania z przestępcami (zwykle w okresie nieletniości) oraz warunków życia rodzin. W okresach wcześniejszych piśmiennictwo z tego zakresu było skromniejsze - mimo często ciekawych i stanowczych publikacji. Dwudziestolecie międzywojenne z uwagi na zasobność opracowań stanowiących podwaliny ustawodawstwa, a także wiedzy w tej dziedzinie po II wojnie światowej oraz w wieku XXI zasługuje na odrębne potraktowanie. We wszelkich zamieszczonych tekstach zachowano oryginalną pisownię. Wierność oryginałowi ma tę przewagę nad uwspółcześnianiem zapisu, iż pozwala odbiorcy na samodzielne odczytanie zawartych w publikacji poglądów, bez przekłamań i interpretacji narzuconej przez innych. Poza tym słownictwo, składnia itp. Wciąż ulegają zmianom, a tekst początkowo współcześnie brzmiący po pewnym czasie się przedawnia i wtedy może zamazywać pierwotne znaczenia. Wielka część przedrukowanych w niniejszym opracowaniu tekstów pochodzi z dwóch ważnych publikacji okresu międzywojnia. Z zakresu więziennictwa jest to Księga jubileuszowa więziennictwa polskiego 1918-1928 z roku 1929, zamykająca pierwszą połowę dwudziestolecia, a z zakresu wychowania - Encyklopedia wychowania z lat 1933-1939. Niniejsze opracowanie ma na celu przybliżenie współczesnemu czytelnikowi - humaniście i badaczowi dziedzin pedagogiczno-społecznych i prawnych - poglądów wielu autorów zawartych w przeróżnych publikacjach. Starano się przedstawić ważne zjawiska z zakresu pedagogiki, prawa i nauk społecznych z wielu punktów widzenia. Dostęp do oryginałów zamieszczonych tutaj tekstów jest współcześnie nieprzystępny, książki są zniszczone, zachowało się niewiele egzemplarzy z uwagi na kilkadziesiąt lat, jakie upłynęły od ich wydania, zniszczenia wojenne, przeprowadzki itp. Poza tym umieszczenie w jednym opracowaniu tekstów odwołujących się do dziedziny wychowania,jeszcze do nauk społecznych i kryminologii, przyczyn przestępczości, opieki nad dziećmi zaniedbanymi, rodziną zagrożoną i postępowaniem z przestępcami ułatwi odbiorcy studiowanie tych zagadnień i może być pomocne przy dalszych, jednostkowych poszukiwaniach. Układ chronologiczny tekstów stanowi równocześnie swojego typu egzemplifikację rozwoju języka na przestrzeni lat - zapisu tekstu, ortografii, słownictwa, składni oraz sposobu argumentacji. Jak pisał ksiądz Jan Twardowski, niejednokrotnie cenne prace pozostały "spalone z Wilczą w czas powstania". Żeby ocalić te, które zdziesiątkowane jeszcze pozostały, opracowano niniejszy dobór tekstów. Niniejsza publikacja mieści wyłącznie wybrane opracowania. Dużo interesujących tekstów pominięto (np. Heleny Radlińskiej, Floriana Znanieckiego i in.), gdyż z uwagi na wydania po II wojnie światowej są bardziej znane czytelnikowi, dotyczą problemów społecznych itp.