Celem opracowania jest przybliżenie nauczycielom problematyki zaburzeń rozwoju i zachowania, jednocześnie od strony teoretycznej, jak i praktycznej, żeby potrafili pomóc dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych, obecnym w ich klasie szkolnej, aby umieli nowoczesnać z dzieckiem adekwatnie do jego możliwości i ograniczeń i wiedzieli, gdzie szukać specjalistycznej pomocy. Książka ma jednocześnie charakter podręcznika i poradnika ze wskazówkami i zaleceniami do pracy terapeutycznej dla osób niezajmujących się terapią zaburzeń rozwojowych w sposób profesjonalny, a posiadających z nimi kontakt na co dzień z powodu wykonywanego zawodu. Publikacja jest adresowana do nauczycieli kształcenia zintegrowanego, a także integracyjnego i do pedagogów i rodziców. Fragment recenzji prof. Zw. Dr hab. Marty Bogdanowicz Wśród zaburzeń Autorka opisuje: dysleksję, problemy arytmetyczne, depresję dziecięcą, fobię szkolną, jąkanie, moczenie nocne, zespół stresu pourazowego, padaczkę dziecięcą, zmiany w lateralizacji, dziecko z cukrzycą, alergie i astmę w kontekście edukacji dziecięcej, zaburzenia uwagi u dzieci i agresję i zaburzenia zachowania.
Tytuł Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej Podtytuł Vademecum nauczycieli i rodziców Autor Urszula Oszwa Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-760-1 Rok wydania 2007 Kraków ilość stron 142 Format pdf Spis treści Wprowadzenie
Część I. Oryginalne rozwojowe zaburzenia uczenia się
1. Dysleksja w szkole i w domu
1.1. Etiologia i diagnoza
1.2. Systemy pomocy
1.3. Wskazówki dla nauczycieli
1.4. Zalecenia dla rodziców
1.5. Kompleksowa pomoc dziecku z trudnościami w czytaniu i pisaniu
1.6. Zasady terapii pedagogicznej
1.7. Modele oddziaływań terapeutycznych
1.8. Formy terapii pedagogicznej w Polsce
1.9. Młodzież z dysleksją rozwojową
1.10. Profilaktyka i wczesna interwencja
Bibliografia
Literatura zalecana
2. Specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych
2.1. Ustalenia terminologiczne
2.2. Symptomy
2.3. Problemy diagnostyczne
2.4. Trudności arytmetyczne i emocje
2.5. Kierunki profilaktyki i skutecznej edukacji
Bibliografia
Literatura zalecana
Część II. Dziecięce zaburzenia emocjonalne
3. Depresja u dzieci i młodzieży
3.1. Definicja i rodzaje
3.2. Problemy diagnostyczne
3.3. Zwiastuny i objawy choroby
3.4. Depresja
3.5. Przyczyny i czynniki ryzyka
3.6. Leczenie
3.7. Profilaktyka
Bibliografia
Literatura zalecana
4. Fobia szkolna
4.1. Fobia, lęk i strach – definicja różnicowa
4.2. Objawy i typy fobii szkolnej
4.3. Etiologia
4.4. Kierunki pomocy
Bibliografia
Literatura zalecana
5. Jąkanie
5.1. Warianty przyczyn
5.2. Mechanizm jąkania
5.3. Symptomatologia
5.4. Terapia
5.5. Wskazówki dla rodziców
Bibliografia
Literatura zalecana
6. Moczenie nocne
6.1. Terminologia
6.2. Warianty moczenia nocnego
6.3. Przyczyny
6.4. Diagnoza różnicowa
6.5. Leczenie
6.6. Zalecenia dla rodziców
Bibliografia
Literatura zalecana
7. Zespół stresu pourazowego u dzieci
7.1. Terminologia
.....