Tytuł Rodzinne, edukacyjne i psychologiczne wyznaczniki rozwoju Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7850-376-7 Rok wydania 2008 Kraków Wydanie 2 liczba stron 284 Format pdf Spis treści Wstęp 9 Część I. Rodzinne wyznaczniki rozwoju 15 Maria Straś-Romanowska; Szanse i zagrożenia rozwoju człowieka we współczesnym świecie 15 Roman Ossowski; Człowiek niepełnosprawny w rodzinie – dylematy rozwoju i wsparcia 25 Teresa Rostowska; Psychologiczne determinanty jakości życia rodzinnego. Pojęcie jakości życia i kierunki badań 39 Barbara Harwas-Napierała; Komunikacja we wnętrzurodzinna a jakość życia rodziny 49 Maria Kaźmierczak; Empatia w związkach małżeńskich 61 Iwona Janicka; Dynamika związku a wzajemna zależność partnerów kohabitujących 71 Aleksandra Nowakowska; Jakość życia w związkach marynarskich 83 Piotr Połomski; Jedynactwo w perspektywie XXI wieku 97 Aleksandra Lewandowska-Walter; Psychospołeczne uwarunkowania adaptacji dzieci do życia w rodzinie zrekonstruowanej 113 Agnieszka Miłkowska; Lęk i depresyjność u młodzieży w świetle systemowych zasobów rodzinnych 123 Bożena Petrykowska, Monika Zielińska; Postawy rodziców dziecka autystycznego 129 Grażyna Poraj; Rodzina jako środowisko stymulujące agresywne zachowanie dzieci na różnych etapach rozwoju 135 Część II. Edukacyjne i psychologiczne wyznaczniki rozwoju 145 Alina Kolańczyk; Nieuświadamiana kontrola afektu. Od pierwszeństwa afektu do kontroli działania (czy eksperymentator powinien rozumieć osobę badaną?) 145 Grażyna Krasowicz-Kupis; Świadomość językowa a komunikowanie się za pomocą pisma 159 Izabela Pietras; Młodzież z dysortografią – próba typologii 167 Krystyna Sochacka; Znaczenie płci w procesie nauki czytania 175 Celestyna Grzywniak; Przetrwałe odruchy a powstanie trudności szkolnych u dzieci w wieku szkolnym 181 Irena Sorokosz; Radzenie sobie ze stresem szkolnym a osobowość uczniów z dysleksją 191 Urszula Oszwa; Od agnozji liter i cyfr do dyskalkulii rozwojowej. Neuropsychologia zaburzeń liczenia wczoraj, dziś, jutro 199 Aneta R. Borkowska; Oblicza impulsywności w zespole ADHD 207 Małgorzata Lipowska, Leszek Buliński; Współczesne koncepcje współwystępowania dysleksji rozwojowej i zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi 215 Dorota Kalka; Przyszłość w oczach młodzieży – jak i co planują adolescenci z nadpobudliwością psychoruchową, dysleksją i młodzież uzależniona? 225 Marta Łockiewicz, Dorota Kalka; produktywność Metody korzystnego Startu M. Bogdanowicz we wspomaganiu rozwoju psychomotorycznego dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa 231 Marta Bogdanowicz; Rozwój i edukacja dzieci z dysleksją w Europie pod ochroną prawną – dane Kwestionariusza Europejskiego Towarzystwa Dysleksji (EDA) 237 Paulina Petrus, Katarzyna Jaroszewska, Anna Konopacka-Rzepiak, Joanna Lewańczyk, Natalia Rybak; Wartość rozmaitości – obcojęzyczna szkoła a czytanie w języku ojczystym 259 Monika Zielińska, Aneta Bagińska, Beata Kubiak; Funkcjonowanie poznawcze wysokofunkcjonujących osób z autyzmem wczesnodziecięcym i zespołem Aspergera 271 Henryk Olszewski; Psychologia wobec starzenia się i starości: o paradoksach związanych z pojęciem adaptacji do wieku 277