Tytuł Konstruowanie umysłowej reprezentacji świata Podtytuł Diagnoza, możliwości rozwojowe i edukacyjne dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną w aspekcie stałości i zmienności w pedagogice specjalnej Autor Joanna Głodkowska Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7850-068-1 Rok wydania 2013 Kraków Wydanie 1 liczba stron 412 Format pdf, epub Spis treści Wprowadzenie 15
Rozdział 1
Reprezentacje umysłowe świata a edukacja dzieci –
koncepcje psychologiczne implikacjami dla pedagogiki 23
Dzieci doświadczają świata i nad nim panują
Wybrane poglądy konstruktywistów 27
Rozwój dzieci wpisuje się w naturalny model rzeczywistości
Rozpoznawanie kontekstów rozwoju człowieka 36
Dzieci tworzą skrypty i plany
Schematy poznawcze jako charakterystyczna struktura
znanego doświadczenia 41
Dzieci spełniają zadania rozwojowe
Warunki i wskaźniki doświadczania poprzez dziecko otoczenia 46
Dzieci skupiają uwagę i przejawiają aktywność
Źródła motywacji dziecka do uczenia się 49
Wybrane teorie psychologiczne inspirują
pedagoga specjalnego
Piramida konstruowania przez dziecko
umysłowej reprezentacji świata 52
Rozdział 2
Pedagogika i psychologia –
wzajemne relacje, rozpoznawanie stałości i zmienności 59
Pedagogika czerpie z psychologicznych koncepcji
rozwoju umysłowego dzieci
W poszukiwaniu implikacji 60
Pedagogika odczytuje stałości i zmienności
U źródeł tendencji rozwoju nauk 73
Rozdział 3
Stałość i zmienność w pedagogice specjalnej –
edukacja wczesnoszkolna dziecka
z lekką niepełnosprawnością intelektualną???79
Budowanie uogólnień w pedagogice specjalnej –
tworzenie społecznego wizerunku osoby
z niepełnosprawnością intelektualną???84
Nazywanie, definiowanie, metodologia badań –
niepełnosprawność intelektualna w teorii
i interpretacjach empirycznych???92
Niektóre koncepcje rozwoju dziecka z niepełnosprawnością
intelektualną – rozwój jako sztuka pokonywania przeszkód 108
Konstruowanie umysłowego obrazu siebie i świata
przez dziecko z lekką niepełnosprawnością intelektualną
w wieku wczesnoszkolnym – ciekawość poznawcza, komunikacja, eksploracja i spełnianie zadań rozwojowych 112
Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną
spełnia zadania rozwojowe – uczenie się „na sposób szkolny" 122
Kształcenie specjalne uczniów z lekką niepełnosprawnością
intelektualną – rzeczywistość edukacyjna 127
Rozdział 4
Umysłowe konstruowanie obrazu świata poprzez dziecko
z lekką niepełnosprawnością intelektualną –
założenia diagnostyczne 139
Nazywanie, definiowanie sytuacji dzieci
z lekką niepełnosprawnością intelektualną inicjujących
naukę szkolną – dojrzałość szkolna czy wrażliwość edukacyjna 142
Rozpoznawanie sytuacji dzieci z lekką niepełnosprawnością
intelektualną zaczynających naukę szkolną –
założenia modelowe 155
Diagnozowanie osiągnięć ucznia z lekką niepełnosprawnością
intelektualną w budowaniu umysłowego obrazu świata –
konstrukt diagnostyczny 163
Rozdział 5
Konstruowanie umysłowej reprezentacji świata
poprzez dziecko z lekką niepełnosprawnością intelektualną –
diagnoza dziecięcego widzenia siebie i otoczenia 173
Wiara we własne siły i ciekawość świata –
potrzeba rozwojowa dziecka???178
Potrzeba kontaktu z otoczeniem –
komunikacja na poziomie werbalnym i niewerbalnym 213
Kompetencje eksploracyjne – poznawanie i dokonywanie zmian
w otoczeniu 227
Kompetencje zadaniowe – pełnienie roli ucznia szkoły specjalnej 246
Kompetencje uczniów szkoły specjalnej –
analiza możliwości i dynamiki rozwojowej 272
Rozdział 6
Treści wyobrażone w kształtowaniu umysłowej reprezentacji
świata realnego –
zabawa dziecka w świecie baśni, inspiracje pedagogiczne w kolorach 291
Świat baśni jako pokarm dla rozwoju dziecka i odpowiedź
na jego zapotrzebowania 291
Uczestniczenie dziecka w świecie baśni jako sugestia
metodyczna w edukacji początkowej szkoły specjalnej 307
Podstawy teoretyczne i metodyczne zajęć
korekcyjno-upraszczających z wykorzystaniem metody
baśniowych spotkań 309
produktywność metody baśniowych spotkań
w świetle wyników eksperymentu 320
Kompetencje pedagoga specjalnego jako łącznika
między światem realnym a wyobrażonym 339
Zakończenie 345
Bibliografia 349
Aneksy 361
Aneks I. Narzędzia diagnostyczne 363
Aneks II. Wykresy 387
Aneks III. Tabele 409