Monografia podejmuje problematykę osób z zespołem Downa - trisomią 21 - najczęstszą aberracją chromosomową występującą u człowieka. Życie psychospołeczne tych osób scharakteryzowane jest w niej z uwzględnieniem stanu współczesnej wiedzy, osiągnięć przeróżnych dziedzin nauki, które dotyczą atrybuty ich funkcjonowania, a także trudności, których te osoby i ich rodziny doświadczają. Omówione są problemy związane z rozwojem niemowląt i małych dzieci, adolescentów, młodych dorosłych i osób starszych. Uwzględnienie szerokiego przedziału wiekowego jest stanowczo pokaźne z racji wydłużania się czasu życia osób z niepełnosprawnością intelektualną, w tym jeszcze z zespołem Downa. Poruszane zagadnienia mają na celu poznanie i zrozumienie osób z zespołem Downa, co bezpośrednio łączy się z podnoszeniem jakości udzielanej im pomocy, jak także z udoskonaloną jakością ich życia i ich rodzin - są to kwestie w ostatnim czasie bardzo żywo dyskutowane. Książka demonstruje wyniki badań empirycznych prowadzonych zarówno na gruncie polskim, jak i zagranicznym i omówienie prac teoretycznych dotyczących tematu publikacji. Pozycja adresowana jest zarówno do profesjonalistów zajmujących się leczeniem i usprawnianiem osób z zespołem Downa, studentów psychologii i pedagogiki, jak i do rodziców, a także opiekunów tych osób i do wszystkich, którzy chcieliby poszerzyć swoją wiedzę o ich funkcjonowaniu.