Okres kryzysowy może sprzyjać pojawianiu się przeróżnych zaburzeń. Pierwsza część książki dotyczy źródeł i rodzajów kryzysów. Należy tu zwrócić szczególną uwagę na pełnienie ról rodzicielskich, w sposób, który stanowi zagrożenie dla rozwoju dzieci i młodzieży i wyzwala poczucie alienacji młodzieży w okresie dorastania. Druga część książki opisuje problematykę przeżywania sytuacji kryzysowych w wieku dziecięco-młodzieżowym w kontekście wsparcia społecznego, czyli pomocy psychologicznej, pedagogicznej lub terapeutycznej. Publikacja adresowana jest do grona specjalistów takich, jak: psychologowie, terapeuci i pedagodzy pracujący z dziećmi i młodzieżą, a także do studentów tych kierunków.
Tytuł Kryzysy rozwojowe wieku dziecięco-młodzieżowego a możliwości społecznego wsparcia Autorzy Bożeny Grochmal-Bach, Anny Knobloch-Gali Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-781-6 Rok wydania 2005 Kraków Wydanie 1 ilość stron 190 Format pdf Spis treści SPIS TREŚCI
Wstęp
Część I – Niektóre źródła kryzysów rozwoju wieku dziecięcego
Halina Romanowska-Łakomy
O genezie kryzysów młodego człowieka. Dlaczego nie pozwalamy osobie niepełnoletniej być człowiekiem
On Genesis of a Young Person’s Personal Crisis
Alicja Adamiec-Zgraja
Zmiany w rozumieniu i pełnieniu ról rodzicielskich jako zagrożenie dla rozwoju dzieci i młodzieży
Changes in Understanding and Duty for Parental Roles as Threat for Development of Children and Young People
Maria Kliś
Dokuczanie rówieśnikom jako forma przemocy demonstrowanej przez uczniów szkolnych
Bullying Among Schoolchildren as a Form of Violence Manifested aby Pupils
Przemysław Piotrowski
Kryzys okresu dorastania. Sposoby radzenia sobie poprzez młodzież z poczuciem alienacji
Crisis of Adolescence. Coping with the Sense of Alienation
Bożena Banasiak, Olga Papis, Katarzyna Jarosik, Jerzy Stańczyk
Sytuacje kryzysowe u dzieci i młodzieży z czynnościowymi zaburzeniami układu krążenia
The Crisis Situations in Children and Adolescents with Functional Circulatory System Disturbances
Danuta Wolska, Andrzej Wolski
Zachowania problemowe występujące u dzieci z autyzmemi dodatkową niepełnosprawnością intelektualną – próby radzenia sobie z nimi
Problematic Behaviours Occurring to Children with Autism and Additional Intellectual Handicaption – Attempts to Cope with Them
Część II – Przeżywanie sytuacji kryzysowych w wieku dziecięco-młodzieżowym i wsparcie społeczne
Bożena Grochmal-Bach
Nooterapia w wychowaniu młodzieży a sytuacje kryzysowe
Nootherapy in the Education of Youth and Crisis Situations