Marta Kowalczuk-Walędziak poddaje dyskusji kluczowe dla pracy terminy, takie jak: "pedagog", "wydajne działanie", "poczucie efektywności". Stwierdza, iż pedagog jest profesją społeczną, co staje się początkiem głównego wątku pracy dotyczącego sprawstwa społecznego pedagogów. [...] Przyjmuje logiczne kryterium podziału pedagogów według trzech specjalności studiów pedagogicznych (opiekuńczo-wychowawczej, resocjalizacyjnej i kulturoznawczej). Dużo miejsca [...] poświęca poczuciu skuteczności (najwięcej w ujęciu prakseologicznym i psychologicznym). Po stwierdzeniu, że w literaturze pedagogicznej brakuje definicji sprawstwa społecznego pedagogów, Autorka sama ją formułuje [...]. Najobszerniejsza jest część empiryczna pracy, która stanowi prezentację uzyskanych wyników badań. Mamy tu do czynienia z wyliczeniami, "statystykami" wzmacniającymi argumentację Autorki. Ta ilościowa analiza przeplatana jest atrakcyjnymi cytatami z wypowiedzi badanych osób. Ważny [...] jest rozdział ostatni. Są tu propozycje Autorki warte szerszego rozpowszechnienia i dyskusji - dotyczące zmian w kształceniu i doskonaleniu zawodowym pedagogów, i to nie tylko w zakresie wykonywania przez nich sprawczych społecznie działań [...]. Trud włożony w przygotowanie tej publikacji należy zwykle postrzegać poprzez pryzmat nowatorstwa i oryginalności podjętej problematyki [...]. Książka zainteresuje niewątpliwie pedagogów i być może przedstawicieli innych zawodów, którym nieobojętny jest skutek własnej pracy. Z recenzji prof. Zw. Dr. Hab. Rafała Piwowarskiego