Autorka skupiła się na określeniu przyczyn, czynników sprzyjających i trudności w zwalczaniu współczesnego piractwa morskiego, a także wyselekcjonowaniu i analizie regionów jego występowania. Badaniom podlegała sytuacja geopolityczna Somalii pod kątem jej wpływu na generowanie działalności i energicznej obecności piratów somalijskich w Rogu Afryki. Na dodatek podjęto próbę analizy strat ponoszonych przez transport morski, które wywołują swymi działaniami na morzu piraci somalijscy. Analizie podlega spektrum politycznego, militarnego i finansowego zaangażowania międzynarodowego (ONZ, UE, NATO i innych państw), mającego na celu ochronę transportu morskiego i wpływ tego zaangażowania (organizacji, państw) na ograniczenie działalności piratów somalijskich. Zakresem badań objęto okres lat 2008-2011. Rozwój piractwa somalijskiego w XXI w. Stał się przyczyną stanowczej reakcji wszelkich podmiotów stosunków międzynarodowych, skierowaną na ochronę solidnego strumienia transportowego, który odbywa się każdego roku na analizowanym akwenie. Straty i dodatkowe koszty, ponoszone od roku 2008 w związku z tym procederem jednocześnie poprzez transport morski, jak i zaangażowane w ograniczanie i zwalczanie piractwa organizacje międzynarodowe i poszczególne państwa, stanowią pokaźne obciążenie finansowe, ponoszone dla społeczności międzynarodowej, ale ponad wszystko nie przyniosły do chwili obecnej (rok 2012) eliminacji tego zjawiska, a wyłącznie częściowo je ograniczyły.