Poszukiwanie najskuteczniejszych metod porozumiewania się jest dziś związane z uwzględnieniem niezwykle szerokiej perspektywy zagadnień nie tylko językoznawczych, lecz i psycholingwistycznych, socjologicznych, kulturowych, zagadnień funkcjonowania jednostek w przestrzeni językowo-kulturowej, nieuchronnie prowadząc do pytania o tożsamość językową – jednocześnie indywidualną, jak i grupową, narodową.
W tym właśnie kontekście warto rozpatrywać zagadnienia współzależności kultury, języka i narodu, a także ich szczególnej roli w budowaniu własnej tożsamości. Celem dwutomowej monografii jest stworzenie nowego forum podmiany myśli, doświadczeń, wyników badań pomiędzy naukowcami, lecz także środowiskami pozaakademickimi w praktyce zajmującymi się zagadnieniami języka, kultury, tożsamości.
Lista zagadnień poruszonych w tomach obejmuje takie obszary, jak: – wzajemne relacje języka i kultury – artefakty, praktyki, pamięć i język, – językowe determinanty sposobów konstruowania modelu świata, – porozumiewanie się i samookreślenie, – język ojczysty a osobowość, – kultura – język – dialog kultur, – sposoby interpretowania rzeczywistości poprzez ludzi mówiących różnymi językami, – problemy tożsamości językowej mniejszości narodowych, – tożsamość kulturowa i językowa jako wynik zachowania dziedzictwa przodków, – język a etniczna, religijna, historyczna, terytorialna identyfikacja jednostki, – znaczenie znajomości języka obcego w kształtowaniu własnej tożsamości, – kompetencja kulturowa w nauce języków obcych, – kulturowe konteksty motywacji nauki języków obcych.