Każdy z siedmiu rozdziałów tej książki dotyczy wybranej sfery rozwoju i stanowi osobną, spójną wewnętrznie całość, może więc być traktowany poprzez odbiorców zainteresowanych daną dziedziną rozwoju jako samodzielny tekst.
lecz najpełniejszą wiedzę tyflopedagogiczną przyniesie czytelnikowi lektura wszystkich rozdziałów. Niepodzielną częścią każdego z nich jest całościowy opis przypadku rozwoju drobnego dziecka niewidomego albo słabowidzącego, skoncentrowany na ogół na bardziej szczegółowej analizie tej dziedziny rozwoju, która została omówiona w części teoretycznej.
Takie przedstawienie tematu miało na celu pomóc odbiorcy uzyskać pełniejszy wgląd w prezentowane zagadnienia. Uwielbiano, że opisy przypadków ułatwią Czytelnikowi zrozumienie relacji pomiędzy ogólnymi prawidłowościami rozwoju dziecka z dysfunkcją wzroku a faktami dotyczącymi danego dziecka i jego rodziny, pozwolą także na staranniejsze ukazanie wzajemnych wpływów i powiązań między poszczególnymi sferami rozwojowymi.
Wszystkie przypadki zostały zaczerpnięte z własnych doświadczeń zawodowych poszczególnych autorek; z uwagi na ochronę prywatności opisywanych osób ważniejsze informacje wrażliwe zostały zmienione.