typowym rysem współczesności jest coraz szersza obecność w naszym życiu przedmiotów wirtualnych. Należą do nich witryny internetowe, portale społecznościowe, sklepy on-line, gry komputerowe, elektroniczne dzieła sztuki, wirtualne pieniądze, a choćby pewnego typu organizacje, których naturalnym środowiskiem działania jest Internet.
Owa względnie nowa sfera rzeczywistości, rzeczywistości wirtualnej, została wprawdzie wyprodukowana przez człowieka i ma swoją bytową podstawę w kontrolowanych poprzez ludzi procesach obliczeniowych, mimo wszystko jednak, na coraz obszerniejsza skalę, autonomizuje się i zaczyna samodzielnie oddziaływać na otaczający nas świat.
W wypełniającej monografię mozaice podejść, definicji i analiz najszczególniej wyraziście rysują się trzy wątki: wątek genezy przedmiotów wirtualnych (skąd się biorą?), kwestia ich istoty (czym są?) i wątek ich wpływu na współczesną kulturę (jak zmieniają nasze życie?).
Kolejność rozdziałów monografii odzwierciedla ten właśnie porządek pytań.