Prezentowana praca gromadzi wybrane wyniki uzyskane podczas realizacji projektu Opracowanie i przetestowanie w całości niskopodłogowego tramwaju z niezależnie obracającymi się kołami w skali demonstracyjnej (lider projektu: Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA ) w zakresie Przedsięwzięcia pilotażowego NCBR Wsparcie badań naukowych i prac rozwojowych w skali demonstracyjnej DEMONSTRATOR+, finansowanego poprzez Naukowe Centrum Badań i Rozwoju.
Projekt był realizowany przez zakład Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA oraz Wydział Transportu PW. Efektem tego przedsięwzięcia był prototyp kompletnie niskopodłogowego tramwaju (100% niskiej podłogi) z niezależnie obracającymi się kołami, który po przetestowaniu posłużył następnie do uruchomienia produkcji tramwaju rodzaju Jazz Duo.
80 sztuk tego pojazdu zostało, w wyniku wygranego poprzez PES -ę przetargu, dostarczonych do Warszawy w latach 2014–2017 i zasiliło tabor ZTM w Warszawie i 5 sztuk w Gdańsku. Rozważania zawarte w książce dotyczą takich zagadnień, jak: modelowanie dynamiki ruchu pojazdu z niezależnie obracającymi się kołami z uwzględnieniem rzeczywistych geometrycznych nieregularności toru, modelowanie elementów układu napędowego i sterowania kołami, analiza warunków bezpiecznego ruchu pojazdu w torze, badanie zużycia profili kół i szyn, dobór procedury sterowania oraz parametrów układu sterowania.
Publikacja dedykowana jest dla osób zajmujących się profesjonalnie konstrukcją i badaniami dynamiki pojazdów szynowych, a w szczególności postępowymi pojazdami tramwajowymi. Może być {pomocn|przydatn)a pracownikom biur konstrukcyjnych, wyższych uczelni oraz studentom w ich pracy naukowo-badawczej.