Tytuł Idee edukacyjne późnoantycznej sofistyki IV wieku Autor Michał Kosznicki Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego ISBN 978-83-7865-253-3 Rok wydania 2014 Gdańsk Wydanie 1 liczba stron 222 Format pdf Spis treści Wstęp 7 Źródła 10 Stan badań 14 Rozdział I. Sofiści i edukacja w IV wieku 24 1.1. Sofiści i ich szkoły środowiskiem edukacyjnym w IV wieku 24 1.1.1. Libaniusz (Libanios) 27 1.1.2. Himeriusz (Himerios) 33 1.1.3. Temistiusz (Themistios) 36 1.2. Greckie ośrodki szkolnictwa na wschodzie imperium rzymskiego 40 1.3. Edukacyjne wzorce z przeszłości 47 Rozdział II. Zapatrywania na edukację formalną w twórczości IV‑wiecznych sofistów pogańskich 53 2.1. Cele działań edukacyjnych 54 2.1.1. Libaniusz, Himeriusz – ideał retoryczny 54 2.1.2. Temistiusz – ideał filozoficzno‑retoryczny 66 2.2. Misja edukacyjna nauczyciela 75 2.3. Ideał ucznia 88 2.4. Pedagodzy 99 Rozdział III. Rodzina jako środowisko wychowawcze w opinii późnoantycznych sofistów 115 3.1. Rola i zadania rodziny 115 3.2. Zadania opiekuńcze i wychowawcze ojca 122 3.2.1. Ojcowie i zagrożenia procesu wychowawczego 128 3.2.2. Ojcowie i synowie 137 3.2.3. Ojciec‑nauczyciel 139 3.3. Wychowawcza rola matki w rodzinie 144 3.4. Dzieci i młodzież 149 Rozdział IV. Edukacja władcy późnorzymskiego w opinii IV‑wiecznych sofistów 154 4.1. Wychowanie władcy w ujęciu Libaniusza 154 4.2. Edukacja władcy rzymskiego w opinii Temistiusza 159 Zakończenie 164 Aneks 1. Himeriusz, Monodia na śmierć syna Rufina (Μονωδία εἰς τὸν υἱὸν αὐτοῦ Ῥουφῖνον) 167 Aneks 2. Libaniusz, Czy należy się żenić (Εἰ γαμητέον) 174 Aneks 3. Temistiusz, O umiarkowaniu w uczuciach albo o miłości do dzieci (Μετριοπαθης η φιλοτεκνος – Or. 32) 180 Aneks 4. Libaniusz, O zapraszaniu na uroczystości (Περί τῶν ἑν ταῖς ἑορταῖς κλήσεων) – Or. 53 189 Aneks 5. Libaniusz, Chreia 3. Izokrates mówił, że korzeń edukacji jest gorzki, jego owoc słodki (Ἰσοκράτης τῆς παιδείας τὴν μὲν ῥίζαν ἔφη πικράν, τοὺς δὲ καρποὺς γλυκεῖς) 197 Bibliografia 205 Wykaz skrótów 220