W tym rozszerzonym wydaniu, wychodząc od Freuda i jego „teorii projekcyjnej" religii – że wiara w Boga jest jedynie wytworem ludzkiego pragnienia bezpieczeństwa – profesor Vitz twierdzi, iż psychoanaliza w rzeczywistości dostarcza bardziej satysfakcjonującego wyjaśnienia ateizmu. To rozczarowanie swoim ziemskim ojcem, czy to przez jego śmierć, nieobecność, czy złe traktowanie, nieraz prowadzi do odrzucenia Boga. Biograficzny przegląd wpływowych ateistów z ostatnich czterech stuleci ukazuje, że ta „hipoteza ułomnego ojca" dostarcza spójnego wyjaśnienia „intensywnego ateizmu" tych myślicieli. Vitz przeprowadza intrygujące porównanie panów i kobiet ateistów oraz omawia mnóstwo innych czynników psychologicznych, które mogą przyczyniać się do ateizmu. Vitz nie twierdzi, iż ateizm jest zdeterminowany psychologicznie. Każdy człowiek, niezależnie od swoich doświadczeń, ostatecznie decyduje się zaakceptować Boga lub go odrzucić. Jednak niefrasobliwe przypisywanie wiary religijnej irracjonalnym potrzebom psychologicznym jest tak powszechne,potrzebne jest wykazanie psychologicznych czynników predysponujących do ateizmu. Vitz stawia nową tezę o psychologicznych początkach ateizmu. Badając życie wielu znanych ateistów, od starych: Nietzschego, Sartre'a i Freuda do nowych: Hitchensa, Dawkinsa i Denneta, Vitz odkrywa zaskakujący wspólny wzór: ateizm pojawia się u ludzi, których ojcowie są nieobecni. Natomiast wybitni obrońcy przekonań religijnych – w tym Blaise Pascal, John Henry Newman i Chesterton – zostali pobłogosławieni troskliwymi, kochającymi i troskliwymi ojcami. Prowokacyjna książka Vitza stawia ważne pytania dotyczące psychologii, wierzeń religijnych i znaczenia ojców. Christopher Kaczor, autor Siedem znacznych mitów o Kościele katolickim Po prostu, Porzuceni przez ojca Paula Vitza to książka, która powinna znaleźć się na krótkiej liście wszystkich tych, którzy chcą zrozumieć, w najgłębszych słowach, złe skutki niepowodzeń ojcostwa. Powinna funkcjonować jako księga wprowadzająca do badań we wszelkich dziedzinach badających naszą obecną, wysoce zsekularyzowaną kulturę, kulturę naznaczoną głęboko jednocześnie niewiarą, jak i wrogością wobec rodziny, a zwłaszcza ojcostwa. Benjamin Wiker, autor Architekci Kultury Śmierci Stosując teorię Freuda przeciwko samemu ateizmowi, Paul Vitz udowodnił ponad wszelką wątpliwość, czego brakuje w świeckich opisach sekularyzacji: mianowicie rzeczywistych istot ludzkich. Mary Eberstadt, autorka The Loser Letters, a także Adam i Ewa po pigułce Paul C. Vitz umiejętnie pokazuje obiektywne analogie pomiędzy doświadczeniami rodzinnymi elokwentnych ateistów a ich wypowiedziami dotyczącymi Boga. Oczywiście, ponieważ nie ma „nic" bardziej osobistego niżeli Bóg — a także nasze przekonania i relacje z Bogiem — nasze zdolności do osobistej relacji mają ogromne znaczenie w kształtowaniu naszych boskich wierzeń. Wiemy jednak, że wszystko jest ze sobą powiązane. Ujmujący styl prof. Vitza sprawia, iż sposób pokazujenia tych obiektywnych analogii jest niezwykle godny zapamiętania i przydatny do zrozumienia niewiary i nas samych. dr Paul de Vries, przewodniczący NY Divinity School Powody wiary w Boga i niewiary są złożone, rozmaite i gorąco dyskutowane. Paul Vitz wnosi mnóstwo do obecnej debaty, prezentując szykowne i kompletnie wiarygodne wyjaśnienie przyczyn ateizmu, które stawia tradycyjną freudowską krytykę religii na głowie. Opierając się na biografiach znanych współczesnych ateistów, znajduje zasadnicze dowody na to, że negatywne doświadczenia z dzieciństwa dotyczące ojca mogą poważnie zagrozić zdolności do wiary w Boga. Niezależnie od przekonań, w tej dobrze napisanej i dobrze zbadanej książce jest mnóstwo do przemyślenia dr Eric L. Johnson, dyrektor Towarzystwa Psychologii ChrześcijańskiejPaul C. Vitz Paul C. Vitz, były profesor psychologii na Uniwersytecie Nowojorskim, pozostawał ateistą prawie do czterdziestego roku życia. Uzyskał tytuł licencjata na Uniwersytecie Michigan oraz doktorat w Stanford. Profesor Vitz jest autorem Psychology as Religion: The Cult of Self-Worship, Modern Art and Modern Science, a także Sigmund Freud's Christian Unconscious oraz licznych artykułów w fachowych i modnych czasopismach. On i jego żona Evelyn są rodzicami sześciorga dzieci. linia „XX Pierwszy" W jaki sposób chrześcijanie mają się odnieść do wyzwań światopoglądowych i zjawisk społeczno-kulturowych XXI wieku? Jak wyjątkowo mogą uaktualnić swoje poglądy o świeże trendy? Czy Kościół powinien iść z duchem czasu? I czy współczesny człowiek cywilizacji zachodniej wynajdzie w nauce Jezusa coś interesującego? Dziś, ponad dwadzieścia wieków od nauczania Jezusa Chrystusa, wciąż towarzyszą nam Jego słowa, iż chrześcijanie nie są z tego świata (J 17, 14–16). Równocześnie jako posłani na ten świat pracują tu, zakładają rodziny i nawiązują relacje. Jak pogodzić te dwie rzeczywistości? kolekcja „XX Pierwszy" oferuje Czytelnikowi wyważone, dogłębne analizy i omówienia charakterystycznych dla XXI wieku prądów myślowych; czyni to z perspektywy chrześcijańskiej, czyli nauczania Biblii i Tradycji. Publikacje te dotyczą równocześnie ogólnych zagadnień, na przykład poglądów filozoficznych, jak i mocnej problematyki, między innymi rozwodów, homoseksualizmu, aborcji. Czytelnik odszuka w nich rzetelną wiedzę: charakterystykę omawianych kwestii, skalę zjawisk, ich wpływ na codzienne życie i, co najważniejsze, pozna proponowaną odpowiedź na powyższe pytania zgodną z nauczaniem Chrystusa, który we wciąż zmieniającym się świecie niezmiennie pozostaje Pierwszy.