Jest to wartościowa, niezwykle niezbędna na rynku edukacyjnym pozycja, idealnie zredagowana i przekonująca do refleksji nad pracą językową z uczniem niesłyszącym i szerzej – z każdym uczniem o unikalnych (i nie tylko!) potrzebach edukacyjnych.
Z recenzji dr hab. Jolanty Zając, prof. UW Uczeń z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej. Podstawy metodyki nauczania języków obcych przygotowana poprzez dwie specjalistki z zakresu neofilologii, anglistkę, dr Ewę Domagała-Zyśk,, a także romanistkę, prof.
dr hab. Katarzynę Karpińską-Szaj. Dzieło to należy powitać jako pionierskie, oczekiwane i wyjątkowo ważne ze społecznego punktu widzenia. Książka składa się z trzech części. Pierwsza poświęcona jest określeniu specyfiki deficytów słuchu i możliwości komunikowania się z uczniem słabosłyszącym i niesłyszącym.
Druga część to podstawy metodyki nauczania języków obcych zawierające krótki opis głównych założeń nauki języka obcego przez uczniów słabosłyszących i niesłyszących i wskazówki organizowania procesu uczenia się/nauczania, doboru tworzyw dydaktycznych i sposobów oceniania postępów.
Trzecia część posiada natomiast informacje najbliższe życiu, pojawiają się w niej bowiem osobiste doświadczenia niesłyszących studentów, którzy opisują swoje uczniowskie przeżycia już z perspektywy czasu.
Część tę zamieszczamy zamiast wniosków wieńczących najczęściej opracowania teoretyczno-praktyczne. Niewątpliwie wyrazi ona dobitniej nie tylko trudności, ale także (a może z zasady) sukcesy osób niesłyszących, które uczyły się/uczą się języków obcych.
Niniejsze podstawy metodyki adresowane są gównie do czynnych i przyszłych nauczycieli języków obcych, mamy jednak nadzieję, że rozważania dotyczące komunikacji z uczniem niesłyszącym pomogą wszystkim osobom, które pracują z uczniem z niepełnosprawnością słuchu w szkole ogólnodostępnej, zrozumieć świat ucznia z wadą słuchu uczącego się wraz ze swoimi słyszącymi kolegami.
Zamiarem autorek było na dodatek pokazanie, iż przy spełnieniu określonych warunków, a z zasady przy korzystnej woli, elastyczności podejścia i życzliwości, wyzwanie, jakim jest nauczanie języka obcego w klasie, w której uczy się także osoba z wadą słuchu, nie tylko staje się możliwe, ale także przynosi satysfakcję – i uczniowi, i jego nauczycielowi.