dostajemy książkę, która jest wyjątkowym darem humanisty […]należy tę książkę wydać, aby można było olśniewać się znakomitymi wręcz propozycjami, inspiracjami, pomysłami i/lub nie zgadzać się ze stawianymi w niej przez Autora tezami czy hipotezami.
[…] Żaden z pedagogów nie byłby w stanie właśnie w taki sposób, jak uczynił to Witkowski, odsłonić innych rozmiarów rozumienia autorytetu […] książka wyznacza niewątpliwie kolejny przełom w humanistycznej debacie naukowej i oby pedagodzy […] chcieli się choć trochę otworzyć na siebie przez pryzmat często bolesnych o nich i dla nich myśli czy opinii […].
prof. Zw. Dr hab. Bogusław Śliwerski Lech Witkowski w swojej nowej książce udowadnia, że pożegnanie z autorytetem (zjawiskiem i pojęciem) jest chyba przedwczesne. We wstępie do Wyzwań autorytetu... Zapowiada co prawda, iż czas potrzeby na autorytety skończył się, jednak faktycznie – jeśli korzystnie odczytuję tę zapowiedź, to nie chodzi o zerwanie z tym problemem, ale raczej zależy mu na nowym jego odczytaniu, i to w dwóch możliwych powłokach: realnej i semantycznej.Pierwszy zabieg L.
Witkowskiego polega na wyrwaniu autorytetu naukom behawioralnym, a więc odcięciu go od sił żywotnych oferowanych poprzez ten kierunek uprawiania psychologii, który polega na redukowaniu wszystkiego do solidnych zachowań ludzi i prowadzenia precyzyjnych badań empirycznych (najlepiej eksperymentalnych).sugestia L.
Witkowskiego polega na wprowadzeniu autorytetu w obszar nauk humanistycznych, czyli uznaniu, iż zjawisko to ma genezę kulturową, a tym samym jest bardziej płynne, bardziej uwarunkowane tradycją historyczną, bardziej wysycone wartościami, niż chcieliby to zaakceptować przedstawiciele nauk behawioralnych.Drugi zabieg na autorytecie polega na nadaniu temu pojęciu nowego znaczenia.
Mówiąc krotko i solidnie, chodzi o potraktowanie autorytetu jako soczewki, która pozwala ludziom lepiej orientować się w otoczeniu społecznym, pewne rzeczy wyodrębniać z niego wyraziście, a inne ignorować, przetwarzać informacje o świecie zgodnie z tym, co widzimy w tym „szkle rozszerzającym" autorytetu.
Chcąc jak najlepiej oddać to oryginalne podejście: autorytet jest generatorem znaczeń społecznych, który pozwala z nieograniczonej liczby sensów osiągalnych do wydobycia z rzeczywistości uznać za własne tylko niektóre z nich.
Znalazł się ktoś, na kogo czekaliśmy, by napisał wyraźnie to, co powinno być napisane o autorytecie. Prof. Dr hab. Stanisław Zbigniew Kowalik PosłowieSłowo od autora […] Po pierwsze, chodzi o przekonanie o potrzebie widzenia autorytetu poza relacją władzy i o wagę poszukiwania perspektywy definiowania autorytetu w kategoriach kulturowych (symbolicznych, zanurzenia w dziedzictwo „pamięci tekstów" czy kapitału symbolicznego) bardziej aniżeli w kontekście relacji społecznych (ufności tak standardowej dla kapitału społecznego).
Edukacja musi (przepraszam oczywiście tych, których to słowo razi, lecz to projekt normatywny, który na kartach tej książki i w moich wcześniejszych pracach uzasadniam od lat) nauczyć się walczyć z pogłębiającą się groźbą wydziedziczenia z przestrzeni symbolicznego dziedzictwa kultury.
[…] […] Po drugie, wbrew tezie o „zaniku autorytetu" dowodzę w książce, iż jest to zanik potrzeby na autorytet jako autorskie źródło zasadniczych impulsów rozwojowych dających do myślenia z pozycji autonomicznych, autentyczności przeżyć, zarazem autoryzujących autoteliczną wagę rozmaitych aspektów świata – jego codzienności i przeróżnych zaświatów, niewspółobecnych w czasie i przestrzeni społecznej.
Nic na to nie poradzę, jeśli kogoś ta gra na serio bawi czy śmieszy. Mnie jest nie do śmiechu, zwłaszcza iż – po trzecie – wykryłem, śledząc niektóre nasze środowiska lokalnych istotnie koryfeuszy i tuzów, piastujących przeróżne władze szkolne i akademickie, iż dramat kulturowy edukacji współczesnego społeczeństwa polega na tym, że kandydaci na autorytety sami nie potrzebują autorytetów, niszczą ich głos i wagę, zagłuszając papką, własną gadaniną, pusząc się w piórka władcze.
[…] prof. Dr hab. Lech Witkowski Książka dostępna w wersji elektronicznej w witrynie