Książka jest konsekwencją wieloletnich doświadczeń Autorek, na co dzień zajmujących się terapią dzieci afatycznych. Stanowczą część książki stanowi skala, będąca konkretną propozycją sposobu zbierania materiału służącego do oceny wydajności językowej i komunikacyjnej dziecka z zaburzonym rozwojem mowy.
Z pozycji praktyków, Autorki dzielą się w dodatku swoimi przemyśleniami na temat trudności związanych z diagnozowaniem i opisem afazji. Ich badania opierają się na obserwacji zachowań dziecka sytuacji celowo zorganizowanej.
za pomocą tworzyw werbalnych i graficznych, starają się one stworzyć sytuację eksperymentalną, w miarę możliwości naturalną, po to, by sprowokować reakcję dziecka, zarejestrować je i ocenić. W książce zostały poruszone problemy rzadko omawiane w literaturze logopedycznej.
stanowczym jej celem jest ułatwienie logopedom - praktykom diagnozy i planowania terapii dzieci afatycznych.