Słowo wstępne Książka powstawała w trzech etapach. Pierwszy polegał na sukcesywnym przygotowywaniu i udostępnianiu studentom I roku studiów magisterskich powielonych tez wykładów z metodologii pracy naukowej prowadzonych w roku akademickim 2010/2011 na kierunku turystyka i rekreacja w Wyższej Szkole Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej.
W drugim etapie tezy te, po skompletowaniu i adiustacji, zostały wydane w formie zwartej poprzez Wydawnictwo Uczelniane WSTiE w Suchej Beskidzkiej jako publikacja pt. Metodologia pracy naukowej. Tezy wykładów, prezentacje graficzne i pytania kontrolne dla studentów turystyki i rekreacji.
Interdyscyplinarny charakter kierunku studiów wymagał, by zawarte w podręczniku dane były na tyle ogólne, by mogły się przydać każdemu studentowi – niezależnie od seminarium magisterskiego, w ramach którego turystyka i rekreacja mogą być przedmiotem rozważań z punktu widzenia najróżniejszych dziedzin naukowego poznania.
Zamieszczone na końcu każdego rozdziału pytania kontrolne miały umożliwić studentom orientację w zrozumieniu i przyswojeniu treści przedmiotu – jako podstawy zaliczenia wykładów i ćwiczeń na zakończenie kursu.
Zachętą do pracy nad poprawioną i rozszerzoną wersją tej edycji było nie tylko zainteresowanie nią studentów turystyki i rekreacji, ale także opinie Koleżanek i Kolegów, według których jej treść wykracza poza zapotrzebowania magistrantów tego kierunku studiów.
w efekcie na treść niniejszej książki złożyły się podstawowe dane z metodologii badań rozmaitych dziedzin nauk empirycznych. Ze względu na to, iż słuchaczami wykładów z tego zakresu byli studenci kierunku turystyka i rekreacja, przykłady upraszczające zrozumienie przedstawionych treści dotyczą zwykle tych dziedzin ludzkiej aktywności.
Łatwo jednak – w zależności od przedmiotu badań empirycznych – zastąpić je innymi. Obfita liczba zamieszczonych w książce ilustracji pochodzi z stosowanych na wykładach prezentacji w programie PowerPoint.
Pozostawione na każdej stronie znaczne marginesy są asygnowane do robienia poprzez studentów własnych notatek, a zamieszczone tam lapidarne zapiski to przykład jak to robić. Mogą one na dodatek ułatwić powtarzanie i utrwalanie materiału.
Wszystko to ma na celu dostarczenie adeptom badań naukowych względnie przystępnej i przyjaznej pomocy dydaktycznej. Ocena, czy i na ile mi się to udało, należy do Czytelników. Henryk Grabowski