Książka ukazuje współczesną edukację polonijną i polską za granicą w dwóch odsłonach. Pierwsza z nich prezentuje obecny stan tego typu edukacji ujęty w kilku perspektywach, co pozwala na ocenę i uchwycenie jej zróżnicowanych możliwości.
Jest swojego rodzaju przewodnikiem w odkrywaniu i poruszaniu się w obecnej polskiej przestrzeni edukacyjno-wychowawczej za granicą. Druga demonstruje niemającą do tej pory miejsca, a więc stanowiącą swego typu fenomen, szeroką współpracę i podmianę doświadczeń, która zaistniała w wyniku sytuacji pandemicznej pomiędzy środowiskami edukacji polonijnej z całego świata.
Celem pracy jest ukazanie środowiskom polonijnym z całego świata współczesnych możliwości, a także dynamiki rozwoju edukacji polskiej za granicą. Na dodatek wykazanie, jak i w jaki sposób wydarzenia związane z pandemią COVID-19, mimo wielu trudności i niejednokrotnie dramatycznych konsekwencji, spowodowały potrzebę jednoczenia sił i kreatywnego działania w przestrzeni edukacyjno-wychowawczej.
Książka adresowana jest do szerokiego grona pedagogów, edukatorów, wychowawców, rodziców, zatem wszystkich tych, którym stanowczo bliska jest idea wartości, jakie płyną z wielokierunkowej współpracy i zaangażowania w edukację dzieci i młodzieży.
Uświadamia, jak ważna jest polska edukacja za granicą jako przestrzeń osobliwa, w sposób szczególny odbierana i oceniana nie tylko przez bezpośrednich jej uczestników,też poprzez całą społeczność emigracji polskiej.
wytwarza ona bowiem warunki do kreatywnego organizowania się polskiego społeczeństwa obywatelskiego poza granicami kraju.