Publikacja wpisuje się w rozważania nad zjawiskiem plagiaryzmu w obszarze nauk społecznych. Punktem wyjścia pracy był opis zasadniczych przemian funkcji uniwersytetu, które nastąpiły w ostatnich dekadach.
Szersze tło zmian w podejściu przez studentów do problemu plagiatu wymaga przedstawienia sześciu typów przemian we współczesnym społeczeństwie. Pierwszy dotyczy statusu wiedzy i zmian w funkcjonowaniu współczesnego uniwersytetu.
Drugi – zmiany sposobu uczenia się młodzieży, z standardowego dla przeszłości, systematycznego i linearnego, na rzecz mozaikowego i sfragmentaryzowanego. Trzeci kontekst jest związany z przejściem w systemie oceniania na rzecz „beznamiętnego" testowania.
Wreszcie, kolejnym kontekstem jest znamionujący współczesne społeczeństwo upadek autorytetów i relatywizacja norm moralnych, które sprzyjają zachowaniom nieuczciwym. Piąty kontekst, to winternalizowana przez wielu młodych ludzi bezwzględna orientacja na sukces.
Ostatni dotyczy przemian kulturowych, a w szczególności zasadniczego wzrostu wpływu kultury modnej na tożsamość młodzieży. W części empirycznej zaprezentowano rezultaty badań przedstawionych w paradygmacie konstruktywistyczno-interpretacyjnym, skoncentrowanych wokół problemu postrzegania przez współczesną młodzież akademicką zjawiska plagiatu w kontekście swoich doświadczeń, a także przemian społeczno-kulturowych.