Współczesność to czas wymagający głębokiej refleksji nad dzieciństwem. Wymaga ona na ogół podmiotowego spojrzenia na dziecko jako na Osobę wpisaną w historię, kulturę i społeczeństwo. Współczesność obliguje zatem w pewnym sensie do rekonstrukcji Korczakowskich pytań o dziecko i zapytania o to, kim tak naprawdę jest dziecko, jakie są jego prawdziwe atrybuty, prawdziwe potrzeby, jakie kryją się w nim prawdziwe możliwości? Taka refleksja nad dzieciństwem towarzyszy od wielu lat organizowanym przez nas na Wydziale Studiów Edukacyjnych UM w Poznaniu konferencjom z procesu Świat niedużego dziecka, a także wydawanym przez Wydawnictwo Naukowe UAM pod naszą redakcją książkom o takim samym tytule.
podczas piątej edycji konferencji (odbywają się one co dwa lata od roku 2010) i w chwili wydania piątego naukowego tomu Świata niewielkiego dziecka, podjęliśmy decyzję o wydaniu Świata niewielkiego dziecka w formie podręcznika akademickiego, który będzie użytkowany poprzez nasze środowisko zajmujące się pedagogiką dziecka, podczas zajęć dla studentów, które prowadzimy.