Celem książki jest przedstawienie rozmaitych kontekstów edukacji obywatelskiej w Anglii. Autorka omawia problematykę w kontekście szeroko rozumianych współczesnych przemian społecznych (z uwzględnieniem takich kategorii jak państwo, naród, ideologie, tożsamość, obywatelstwo, globalizacja, wielokulturowość, media) i w odniesieniu do „lokalnych", w głównej mierze angielskich zjawisk (takich jak kształtowanie poczucia brytyjskości i angielskości, sentyment postkolonialny, znaczenie monarchii itd.).
Książka składa się z dwóch części. Pierwsza z nich, zatytułowana „Perspektywy edukacji obywatelskiej: teoria i praktyka", jest złożona z pięciu rozdziałów, w których omówiono podstawowe teorie, a także koncepcje wyraźne z perspektywy rozważań nad edukacją obywatelską.
Część druga, o tytule „Główne tendencje rozwojowe edukacji obywatelskiej we współczesnej Anglii", przedstawia w pięciu rozdziałach próbę rekonstrukcji współczesnej debaty na temat wybranych kontekstów edukacji obywatelskiej w Anglii.