Monografia stanowi tematyczną kontynuację procesu prac zainicjowanych w środowisku Zakładu Poradnictwa Społecznego Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu, skupionych wokół problemów pomagania, wsparcia społecznego, poradnictwa, w ramach których swoje refleksje, badania i doświadczenia pokazuje znaczne grono teoretyków i praktyków z kraju.
W monografii skoncentrowano się na kategorii wsparcia społecznego rozumianego jako pomoc przystępna jednostce w sytuacjach nieprzystępnych. Dokonywano analizy jego charakteru strukturalnego, odnoszącego się do obiektywnie istniejących sieci społecznych, w które jednostka jest włączona i jego aspektu funkcjonalnego i specyfiki interakcji społecznych, które podejmowane są w różnych sytuacjach skomplikowanych.
Poszczególne teksty zawarte w niniejszej monografii odwołują się do procesów poszukiwania, doświadczania, planowania, organizowania, optymalizowania wsparcia adresowanego do jednostek i grup w najróżniejszych rozmiarach życia społecznego, w wielu perspektywach temporalnych w przebiegu ludzkiej biografii.
mają rozmaity charakter, ich autorzy skupiają się na analizach teoretycznych, prezentują wybiórczo wyniki badań, odwołują się do przykładów ze społecznej praktyki, przedstawiając modele pomocy i wsparcia społecznego w relacjach nieformalnych i instytucjonalnych na poziomie makrospołecznym.
Teksty podzielono na kilka bloków tematycznych: związanych z wybranymi kategoriami teoretycznymi znamionującymi procesy pomocowe, z rodziną jako grupą wsparcia potrzebującą, jak i go udzielającą, wspieraniem jednostek i grup w procesach edukacyjnych, w biegu życia zawodowego i organizowaniem wsparcia mającego na celu przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu.