Historia sygnalistki z Facebooka, która przez zwiększenie klarowności i odpowiedzialności gigantów technologicznych pragnie pomóc nam odzyskać kontrolę nad naszym życiem
W 2021 roku media rozpisywały się o tzw. „Facebook Papers” – wewnętrznych dokumentach demonstrujących skalę użycia Facebooka do dezinformacji i manipulacji przedwyborczych, podsycania mowy nienawiści i degradacji zdrowia psychicznego nastolatków. To wtedy Frances Haugen, była pracownica producenta, ujawniła, że zdemaskowała groźne działania giganta technicznego. Zeznawała przed amerykańskim Kongresem i udzielała wywiadów, w których przyznała, iż skopiowała kilkadziesiąt tysięcy stron dokumentów. Została wyodrębniona w trakcie pierwszego orędzia o stanie państwa, wygłoszonego poprzez prezydenta Bidena. Dołożyła starań, aby każdy dokładnie zrozumiał, o czym mówią te dokumenty: Facebook wiedział,poprzez przypadek zmienił swój algorytm tak, iż zaczął on nagradzać ekstremizm, a następnie odmówił naprawienia błędu; wiedział, że jego konsumenci wykorzystują platformę do podsycania przemocy, szerzenia kłamstw, podważania poczucia własnej wartości młodych kobiet, marginalizowania wybranych środowisk i innych niebezpiecznych mechanizmów. Ale dlaczego Haugen była jedyną pracownicą marki, która ośmieliła się zdemaskować i skrytykować byłego pracodawcę?
To inspirująca książka o kobiecie, która wielokrotnie szła pod prąd, zmieniła świat, nauczyła się skupiać na tym, co ma znaczenie, i ignorować krytyków. Ale to także przerażające obnażenie kultury i praktyk Facebooka.
To książka o zagrożeniach, które przenoszą się z mediów społecznościowych do świata rzeczywistego, i o tym, jak im zapobiegać
Gdyby książka Haugen jedynie prezentowała argumenty sygnalistki (których wartość prawna pozostaje jeszcze do ustalenia), to i tak byłaby ważnym elementem dokumentowania tego, w jaki sposób pozwoliliśmy, by zagrożenia wynikające z działania mediów społecznościowych wkradły się do naszego życia. To mądra opowieść i dlatego warto ją przeczytać. – Bethany McLean, „The Washington Post”
W końcu zaczynamy domagać się zapewnienia podstawowego poziomu bezpieczeństwa od coraz mniej transparentnych platform technologicznych, wypaczających naszą rzeczywistość według swych zachcianek. Ta książka stanowi przyspieszony kurs tego, jak naprawdę działają algorytmy rekomendacyjne, jak wygląda podstawowa analiza oraz jak Meta/Facebook funkcjonuje od środka. – „Vanity Fair”
Frances Haugen to amerykańska analityczka danych, menedżerka produktów logarytmicznych i sygnalistka. Jest absolwentką Franklin W. Olin College of Engineering, a także Harvard Business School. Pracowała w firmach Google, Yelp i Pinterest, a w 2019 roku dołączyła do Facebooka/Meta, gdzie pracowała w dziale Civic Integrity. W 2021 roku przekazała Amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) oraz dziennikowi „Wall Street Journal” kilkadziesiąt tysięcy stron wewnętrznych dokumentów, ujawniając, iż Facebook był świadomy istnienia radykalizacji i przemocy politycznej na całym świecie iż się do nich przyczyniał.