Autorzy opracowania Wyzwania i dylematy uspołecznienia edukacji nie ograniczają swych analiz do diagnozy aktualnego stanu newralgicznych obszarów edukacji. Na jej fundamencie tworzą bowiem zręby prognozy, formułują hipotezy opisujące przyszłość i wskazują drogi umożliwiające osiągnięcie przewidywanych celów.
Przestrzegają też przed skutkami zaniechań, które mogą ograniczyć zakres wykonywanych zamierzeń. Z Wprowadzenia Książka dotyczy jednego z kluczowych problemów edukacji – uspołecznienia tego obszaru praktyki społecznej.
Jej struktura w sposób przejrzysty prowadzi od analizy kierunków zmian świata i wynikających z nich implikacji dla edukacji przez rozważania na wciąż aktualny temat nierówności szans edukacyjnych i postępującej destrukcji samorządności do zagadnienia społecznej odpowiedzialności uczelni.
[...] Ważne dla edukacji kwestie zostały przedstawione niezwykle przejrzyście, z zastosowaniem właściwie przypasowanej literatury i nawiązaniem do niebanalnych wyników badań. Autorzy zadbali o integrowanie teorii pedagogicznych z praktyką edukacyjną, a bogatą warstwę historyczno-diagnostyczną uzupełnili rozważaniami natury prognostycznej.
Dzięki takiemu ujęciu publikacja ma walory kreatywne, jest oryginalnym spojrzeniem łączącym przeszłość, teraźniejszość i przyszłość edukacji w Polsce. Prof. Dr hab. Stefan M. Kwiatkowski dr h.c. Multi