Mędrzec, Szymon zwany Sprawiedliwym (IV w. P.Chr.), zwykł mawiać: „Na trzech rzeczach opiera się świat: Na Torze, na pracy i na czynieniu dobra" (Awot1,2). Święta są tego przypomnieniem i ożywieniem.
Ustanowiono je, żeby przynosiły sporo dobra, lecz żadnego zysku. Są one ramą życia jednostkowego i społecznego wybranych poprzez Jahwe. Pierwsze święto w historii świata ukazane na kartach Biblii to szabat, lecz nie było to świąto człowieka tylko Boga.
Mowa tam, iż Bóg odpoczął po dniach stwarzania, dniach pracy swego umysłu i ducha. I uradował się z dzieła, które uczynił, bo było korzystne, nawet nad wyraz prawidłowe. I przechadzał się wśród stworzeń, aby Go dostrzegły inaczej niż w codzienności i się uradowały z bliskości.
Ten komponent odpoczynku, zadumy, radości i dziękczynienia zawiera każda uroczystość, każde święto, niezależnie od tego, czy jest to państwowe czy kościelne, świeckie czy religijne: odpoczynek, zaduma, wzbudzająca dziękczynienie, hołd i cześć, prowadzące ku dobroci, wybaczenia i miłosierdzia w spotkaniu nieba z ziemią.
Dla człowieka ten pierwszy święty dzień był dostrzeżeniem, iż Bóg jest tuż, obok, iż chodzi po tej samej ziemi i woła adama (człowieka), który się schował przed Nim ze wstydu. Święta to nie w pierwszym rzędzie stół i ozdoby, nowe ciuchy i ulepszone jedzenie, ale ludzie, zarówno z ich pogodą serc i ciepłymi spojrzeniami, jak też i wstydem i grzechem.
Ludzie w święta są najważniejsi, równocześnie w uroczystościach żydowskich, jak i wszelkich innych. Sporo świąt i uroczystości żydowskich jest praktykowane po dziś dzień także w chrześcijaństwie, tylko pod inną nazwą.
Ich poznanie może zbliżyć do siebie chrześcijan i żydów, ale prawdą jest, co powiedziała amerykańska pisarka Dara Horn w książce pt. Peaple love dead Jews „Ludzie kochają martwych Żydów. Tych żyjących — niekoniecznie".
Nie pokocha się nieznajomego. Celem tego Leksykonu jest przybliżenie tego, co zostało zapisane w Biblii i tego, co jest w praktykach codzienności. Korzystanie z tej pracy może być również pomocą w zmianie sposobu, w jaki chrześcijanie obchodzą niektóre święta i w zmianie wyobrażenia czasów, kiedy obchodził je Jezus i apostołowie.
Poznanie świąt i uroczystości żydowskich to odkrycie na nowo przesłania, jakie niosą w sobie święte historie wciąż żywe.