Można założyć, iż każdy nauczyciel wie, jak ważny jest dla niego rozwój zawodowy. Wśród podstawowych powodów, dla których podejmują różnorodne działania w tym celu, są wymagania ze strony państwa, dyrektora, społeczeństwa, a także osobista potrzeba samorozwoju.
Nie mniej ważna jest konieczność zdobywania nowych zaświadczeń wymaganych w sytuacjach ubiegania się o awans zawodowy. Ważna jest więc wiedza nauczycieli odnośnie ważności i potrzeb w zakresie rodzajów i form własnego rozwoju zawodowego.
Współpraca w organizacjach uczących się pozwala rozwijać umiejętności identyfikowania, oceniania i doceniania swoich możliwości, praw i potrzeb, umiejętności współpracy i działań synergicznych zezwalających rozwiązywać przeróżne problemy.
Prowadzi to do refleksyjnej postawy, do autonomiczności i umiejętności radzenia sobie w życiu i postrzegania swojej pracy poprzez nauczyciela jako organizatora działań, które mają sens dla własnego rozwoju i dla rozwoju ucznia.
Partycypacja nauczycieli i poczucie własnej produktywności można również uznać jako ważne źródło wewnętrznej motywacji nauczycieli. Dla polskiej koncepcji profesjonalnego rozwoju nauczycieli warto zarekomendować doświadczenia japońskiego i singapurskiego systemu uwzględniającego czynnik społeczny jako wyznacznik organizacji uczącej się.
Organizacji, która skutecznie kształtuje świadomość własnych obowiązków nauczycieli wobec wspólnoty, rozwija efektywność sieci komunikacyjnej oraz sprzyja równoważeniu budowania tożsamości osobistej i tożsamości społecznej.
Wartości te są kształtowane poprzez wspierające i dzielone przywództwo; kreatywność zbiorową; wspólne wartości i wizję, wspólne praktyki osobiste, a także sprzyjające warunki dla utrzymania społeczności uczącej się.
Założeniem szkoły jako instytucji wspierającej działania w PLC powinno być tworzenie właściwej kultury organizacyjnej, zapewniającej atmosferę zaufania, otwartości i szczerości oraz sprzyjania relacjom pomiędzy nauczycielami, uczniami i rodzicami.
Stworzenie prawidłowej kultury organizacyjnej będzie przekładać się na poczucie bezpieczeństwa, motywację, zaangażowanie, na wzrost indywidualnej skuteczności i poczucie satysfakcji. Mam nadzieję, iż przybliżenie idei Professional Learning Communities pozwoli zwłaszcza dyrektorom szkół i nauczycielom szeroko i kompleksowo spojrzeć na potrzebę tworzenia kultury współpracy w celu tworzenie nowych wartości, a także ciągłego, stopniowego udoskonalania cyklu kształcenia ukierunkowanego na efekty rozwojowe uczniów.
Od Autorki