Treść podręcznika prezentuje podstawową wiedzę z zakresu historii architektury i sztuki i przybliża zagadnienia związane z jednej strony z potrzebą ochrony obiektów zabytkowych i wprowadzania szeregu ograniczeń dla sposobu ich używania, z drugiej eksponuje znaczenie dziedzictwa kultury (na przykładzie wybranych wybitnych zabytków architektury, rzeźby i malarstwa) dla stabilnego rozwoju turystyki.
Podręcznik, z uwagi na zawartość treściową, jest bogato ilustrowany, za-równo fotografiami, jak i rysunkami, upraszczającymi czytelnikom zapoznanie się z ukazujeną problematyką. Treść książki obejmie ponad tysiąc lat rozwoju cywilizacji na terenie Polski i Europy, na przykładzie historii architektury i sztuki (rzeźba i malarstwo, wielcy mistrzowie) od czasów antycznych po współczesne.
Stosunkowo obszerny nacisk w treści podręcznika autorzy postanowili przydać historii architektury i sztuki na ziemiach Polski, rozważanych na przykładzie zachowanych obiektów, realnych do zastosowania dla wzmacniania krajowego ruchu turystycznego.
Takie ujęcie poruszanej tematyki wynika z silnego przekonania, że mamy wciąż do czynienia z ogromnym (ale nie do końca prawidłowo wykorzystanym) ważnym potencjałem, jaki niesie bogactwo, artystyczna i historyczna klasa oraz obfitość dziedzictwa naszej kultury – mogących wydatnie przyczynić się do jednostajnego rozwoju turystyki aktualnie i w przyszłości.
Autorka ma wieloletnie doświadczenie pracy dydaktycznej, prowadzenia wykładów z zakresu historii architektury i sztuki na uczelniach wyższych w kraju i zagranicą, jest autorem szeregu publikacji na ten temat.
Historia architektury i sztuki jest jednym z podstawowych i zarazem obowiązkowych przedmiotów nauczania, obecnym w programach studiów na I stopniu kształcenia kierunku turystyka i rekreacja lub turystyka i hotelarstwo.
Pomimo powszechności tego przedmiotu na polskich uczelniach kształcących w tych kierunkach – obecnie brakuje na rynku wydawniczym sprofilowanego dla szczególnych potrzeb dydaktycznych adekwatnego podręcznika.
przystępne wydawnictwa na temat historii architektury lub historii sztuki – nie uwzględnia-ją specjalnych wymagań, jakie stawia program nauczania tego przedmiotu na kierunku turystyki, w szczególności pomijają znaczenie, jakie posiadają właściwie przygotowane obiekty zabytkowe dla jednostajnego rozwoju turystyki kulturowej.
Tym samym autorka ma nadzieję istniejącą lukę wypełnić podręcznikiem o zawartości treści przypasowanej do programów nauczania i specyfiki kierunku kształcącego specjalistów w zakresie obsługi ruchu turystycznego.
Jak również sądzi, iż książka, zawierająca treści na temat znaczenia zabytków architektury i sztuki dla wzmacniania piękności przestrzeni turystycznej, będzie {pomocn|przydatn)a dla pracowników administracji rządowej i samorządowej odpowiedzialnych za kształtowanie racjonalnej polityki rozwoju turystyki na danym obszarze.