Publikacja ukazuje administrację publiczną – czy to w ujęciu ergonomicznym, czy instytucjonalnym – w szerokim, wielowymiarowym otoczeniu. Składają się nań głównie polityka, ale także prawo, gospodarka, społeczeństwo, czy kultura.
Choć autorami recenzowanej pracy są jednocześnie prawnicy, jak i politolodzy, dominuje w niej perspektywa politologiczna, stanowiąca widoczny wkład w rozwój badań nad administracją publiczną. Widoczne jest w podręczniku połączenie refleksji teoretycznej z analizą konkretnych rozwiązań normatywnych i praktyk wyznaczających model administracji publicznej w Polsce.
w konsekwencji czytelnik uzyskuje usystematyzowaną wiedzę o teoretycznych ujęciach administracji politycznej, tak w nauce europejskiej, jak i amerykańskiej,, a także o ich odzwierciedleniu w empirii. Publikacja ukazuje złożoność i wieloaspektowość problematyki, wyjaśnia pojęcia bliskoznaczne i optymalnie jednoczy podejście normatywne z empirycznym.
demonstruje całościowo aktualny stan administracji publicznej w Polsce, charakteryzuje jej ewolucję po 1989 roku (odwołując się niekiedy do doświadczeń wcześniejszych) i zarysowuje kierunki jej modyfikacji w przyszłości.
Na oddawany do dłoni Czytelnika podręcznik złożyły się zagadnienia kluczowe dla nauki o administracji, wzbogacone o treści, które są ważne biorąc pod uwagę przygotowanie do pracy zawodowej przyszłych absolwentów nauk politycznych i kierunków pokrewnych.
Zawarto w niej równocześnie uniwersalne treści, jak i odwołania do spraw bieżących, których podjęcie ceniono za niezbędne w kształceniu studentów kierunków społecznych na wszelkich poziomach studiów. Podręcznik był pisany z myślą o studentach, stąd także liczne przykłady, a także zestawienia posiadające na celu przybliżenie funkcjonowania administracji publicznej.
mają one w zamyśle autorów pomóc w poznaniu, zrozumieniu i przyswojeniu zagadnień związanych z funkcjonowaniem współczesnej administracji publicznej.