Monografia dotyczy problematyki jakości usługi kształcenia na statkach „Dar Młodzieży" i „Horyzont II". W części opisowej przedstawiono teoretyczne aspekty jakości, scharakteryzowano statki szkoleniowe, omówiono i opisano praktyki morskie realizowane na UMG oraz zaprezentowano proces ich organizacji.
Następnie zidentyfikowano czynniki wpływające na organizację i jakość praktyk morskich na statkach szkoleniowych UMG. W części badawczej przedstawiono cel, hipotezy badawcze i organizację badań i ich metodykę i przesłanki.
W formie graficznej i opisowej zaprezentowano wyniki badań przeprowadzonych przy pomocy metody Servqual. Badania ankietowe zrealizowano na próbie 773 studentów i uczniów odbywających praktyki na statkach „Dar Młodzieży" i „Horyzont II".
Badania obejmowały pomiar poziomu oczekiwanej i otrzymanej jakości usługi szkoleniowej, jak też określenie stopnia ważkości czynników determinujących jakość kształcenia na statkach szkoleniowych z punktu widzenia praktykantów.
Wyniki badań określiły obszary wymagające doskonalenia jakości praktyk morskich realizowanych na statkach UMG. W dalszej kolejności dokonano analizy działań, jakie podejmuje Uczelnia na rzecz kształtowania jakości w kontekście zidentyfikowanych wcześniej determinant.
na dodatek przeprowadzono analizę SWOT praktyk morskich i zaproponowano kierunki doskonalenia jakości praktyk morskich. Na podstawie wykonanych badań zweryfikowano hipotezy badawcze oraz zaproponowano model graficzny, który może być {pomocn|przydatn)ym narzędziem kompleksowego systemu zarządzania jakością szkoleń praktykantów na statkach UMG.