Tematem pracy autorstwa Piotra Trojańskiego i Roberta Szuchty jest historia zagłady Żydów dokonana poprzez III Rzeszę w latach 1933–1945. Monografia ma charakter popularny i została przygotowana jako książka pomocnicza do nauczania historii w szkołach ponadpodstawowych.
Autorzy omówili temat wieloaspektowo, wnikliwie i obszernie. […] Opracowanie posiada nad wyraz użyteczne rozwiązania redakcyjno-merytoryczne: wydzielone objaśnienia kluczowych pojęć i biogramy, bogaty materiał ilustracyjny z wyczerpującymi podpisami, a także fragmenty tekstów źródłowych.
sporym walorem publikacji jest część dydaktyczna […] To niezwykle cenna i konieczna w polskiej szkole książka pomocnicza do nauczania historii Holokaustu. Zasługą Autorów jest omówienie tego tak skomplikowanego, bolesnego i wymagającego tematu w sposób ciekawy, zrozumiały i przystępny.
uzupełniającą wartością książki jest bogaty materiał ikonograficzny i źródłowy. Jej ogromną zaletą jest w dodatku harmonijne połączenie wykładu popularnonaukowego z celami dydaktycznymi nowoczesnego cyklu edukacyjnego, w którym kluczową rolę odgrywają analiza krytyczna poznawanych treści oraz samodzielne formułowanie opinii i wniosków.
Dr Tomasz Kranz Pomysł napisania podręcznika poprzez wyżej wspomnianych Autorów, doświadczonych historyków i dydaktyków, nie jest kompletnie nowy. Dwadzieścia lat temu wspólnie przygotowali program nauczania o historii i zagładzie Żydów w latach II wojny światowej wraz z przydatnym do tego celu skryptem podręcznikowym.
Niemniej nauka historyczna przez ten czas nie stała w miejscu, niemało nowego o przebiegu zagłady polskich Żydów wnieśli polscy historycy, przetłumaczono na język polski również dziesiątki monografii dotyczących innych krajów, a także syntez historycznych.
Autorzy […] z tych prac skorzystali, przebudowując i uzupełniając swój podręcznik. […] Omawiana publikacja w udany sposób łączy autorski wykład historyczny, liczne nadzwyczajnie dobrane, rozmaite teksty źródłowe oraz wskazówki metodyczne dla nauczycieli, pomagające w prowadzeniu lekcji.
[…] Wspomniane wskazówki spełniają wszystkie wymagania pedagogiczne. Typowo uwrażliwiają uczniów na tragizm losów żydowskich, a także pomagają pozbyć się wielu destrukcyjnych dla Żydów stereotypów.
Prof. Dr hab. Andrzej Żbikowski