Studenckie Koło Naukowe Zarządzania w Sporcie powstało w 2003 r. I jest jedną z najprężniej działających organizacji w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Dzięki pomysłodawcy, a także wieloletniej naukowej opiece uznanego eksperta z dziedziny marketingu sportowego, prof.
dr. Hab. Andrzeja Sznajdera, dużo roczników studentów miało okazję sprawdzić swoje umiejętności w organizacji imprez o charakterze naukowo-sportowym, a głównie poszerzyć swoją wiedzę z zakresu zarządzania, marketingu oraz aspektów biznesowych sportu.
świeże pokolenia członków SKN Zarządzania w Sporcie nie tylko kultywują tradycje organizacji konferencji naukowych, a także spotkań z niebanalnymi i szanowanymi w świecie sportu osobistościami, lecz także nawiązują korzystną dla zaangażowanych stron współpracę ze stowarzyszeniami, organizacjami oraz ogólnie pojętym biznesem zorientowanym na sport.
Zaskakują także nieprzeciętnymi i pionierskimi pomysłami. Efektem jednego z takich projektów jest niniejsza publikacja, w której przygotowanie zaangażowało się grono unikatowych młodych ludzi przejawiających głębokie zainteresowanie wybranymi dyscyplinami sportowymi, a także nowoczesnym obliczem sportu.
Publikacja ma charakter popularnonaukowy poruszający tematy związane ze sportem, które dla ludzi młodego pokolenia są ważne, ciekawe lub po prostu warte uwagi. Oczywiście nie wyczerpuje to zbioru zagadnień, które budzą zainteresowanie współczesnego społeczeństwa w tak ważnym obszarze życia, jakim za każdym razem był i w dalszym ciągu pozostaje sport.
Powinna dać jednak obraz uwarunkowań społecznych, prawnych, technicznych czy natury logistyczno-organizacyjnej, które należy rozważać z perspektywy potencjału rozwoju poszczególnych dyscyplin sportowych.
W 10 rozdziałach wyznaczone zostały kluczowe aspekty współczesnego postrzegania sportu, w tym rezygnacja z uczestnictwa w imprezach sportowych na żywo, duże ograniczenie liczby dyscyplin sportowych darzonych zainteresowaniem, poszerzenie roli mediów społecznościowych czy nowoczesnych technologii multimedialnych, inne preferencje związane z formą i czasem trwania przekazu z wydarzeń sportowych, jak też te ze zmianami demograficznymi i socjologicznymi we współczesnych, wysokorozwiniętych społeczeństwach.
Ze względu na zarówno popularność tematyki, a także dostępny opis wybranych zagadnień, jak i wielowątkowy przegląd od historii, poprzez współczesne źródła literaturowe i internetowe, aż do przemyśleń i zarysowania problemów, z którymi właśnie przychodzi i przyjdzie się zmierzyć sportowi jako ważnemu obszarowi życia społecznego, książka powinna znaleźć spore grono odbiorców, spomiędzy których z całą pewnością warto wymienić kilka grup: studentów początkowych lat studiów szukających inspiracji w dalszym rozwoju intelektualnym i wyborze przyszłej ścieżki zawodowej odpowiadającej oczekiwaniom i zainteresowaniom, fanów sportu, chcących skonfrontować swoje postrzeganie z przemyśleniami przedstawicieli młodego pokolenia, niebanalnych świata sportu kibiców pragnących poznać informacje z zróżnicowanych obszarów okołosportowych, praktyków sportu, chcących poszerzyć swoją wiedzę w zakresie marketingu sportowego i zarządzania w sporcie, z uwzględnieniem stosowanych podejść do współczesnych zagadnień i wyzwań stojących przed decydentami politycznymi i sportowymi.
Liczę, że niniejsza lektura nie tylko skłoni czytelników do przemyśleń na temat przyszłości sportu, ale także rozbudzi pasję samodzielnych poszukiwań własnego miejsca w roli kibica, organizatora, propagatora i inicjatora aktywności prosportowych czy też osoby zawodowo związanej z działalnością sportową.
Michał Bernardelli