Rozdział pierwszy pełni rolę służebną w stosunku do treści rozprawy i udoskonalone zrozumienie istoty pojęcia innowacji, a także postępowości i uwarunkowań związanych z ich definiowaniem. Dużo miejsca poświęcono w nim problematyce finansowania innowacji i działalności progresywnej, aby jak najlepiej na ich tle pokazać specyficzny sposób wspomagania przy pomocy pieniędzy publicznych działalności postępowej w zamówieniach publicznych.skrupulatniej wyszczególnić kwestie związków innowacji z popytem i podażą na nie, w syntetyczny sposób przedstawiono także wyniki badań własnych uwarunkowań rozwoju progresywności gospodarki.
także rozdział drugi ma charakter usługowy. Zawarto w nim charakterystykę zamówień publicznych oraz przedstawiono ich użycie jako determinanty rozwoju innowacyjności polskiej gospodarki. Mimo charakteru wprowadzającego jest on konieczny w konstrukcji całej rozprawy, gdyż zapoznaje Czytelnika z stanowczymi barierami związanymi z rozwojem najnowocześniejszych zamówień publicznych, dokumentami i strategiami, które je wspierają i realnymi do użycia rozwiązaniami w istniejącym stanie prawnym. Pozwala także, na podstawie wyników badań, na skonfrontowanie prawidłowych praktyk w wybranych krajach z polityką prowadzoną w tym zakresie w Polsce po stronie popytowej rynku.
Rozdział trzeci pełni w pracy pokaźną rolę związaną ze zdefiniowaniem barier, możliwości, a także szans łączących się z kreowaniem innowacji w zamówieniach publicznych po stronie podażowej rynku. Z punktu widzenia przewag, jakie ma grupa minimalnych i przeciętnych przedsiębiorstw w kreowaniu innowacji i ich trudności w dostępie do rynku zamówień publicznych, rozdział ten zezwala na zrozumienie powiązań, jakie zachodzą między podażą a popytem w procesie kreowania innowacji i pozwala zobaczyć konieczność prowadzenia polityki państwa obejmującej ulepszone wykorzystanie istniejącego potencjału po stronie podażowej rynku zamówień publicznych. Służy temu też przedstawienie instrumentów wspierających udział firm sektora MSP w przetargach publicznych w wybranych krajach.
Rola rozdziału czwartego w konstrukcji pracy jest unikalna. Poświęcony jest charakterystyce tak zwanych zielonych zamówień publicznych. Jest próbą diagnozy stopnia ich wykorzystania w kreowaniu prekursorskich zamówień publicznych i wskazania barier szerszego ich rozwoju. Jest on także odpowiedzią na postulaty zgłaszane poprzez Komisję Europejską, żeby na tle korzystnych praktyk po stronie popytowej rynku zamówień publicznych, przy poszanowaniu zasad jednostajnego rozwoju, tworzyć proekologiczne instrumenty wspierające innowacje.
Rozdział piąty ma charakter operacyjny. Pozwala zrozumieć rolę, jaką pełnią narzędzia elektroniczne w wykorzystywaniu potencjału stwarzanego poprzez rynek zamówień publicznych w procesie kreowania innowacji. Przeprowadzone w nim badania pozwalają na ocenę perspektywy ekspansji gospodarczej związanej z ich zastosowaniem po stronie podażowej, a także szans wynikających z generowania znacznych oszczędności finansowych po stronie popytowej tego rynku. Z punktu widzenia ograniczonych środków przeznaczanych na innowacje rozdział ten jest niezwykle wyraźny dla tworzenia możliwości bardziej wydajnego ich zastosowania.
Jak wspomniano, rozdział szósty pełni w pracy najważniejszą rolę. Jest podsumowaniem wcześniejszych analiz oraz całościową propozycją ich udoskonalonego wykorzystania. W stosunku do rozdziałów poprzedzających ma nie tylko walory poznawcze,także aplikacyjne, gdyż na tle wytworzonego modelu kierowania innowacyjnym zamówieniem publicznym pozwala wdrożyć strategię produktywniejszego wykorzystania zasobów występujących na rynku zamówień publicznych w kreowaniu popytu na innowacje. Szczególne znaczenie, z tego punktu widzenia, pełni mapa intensywności. Rozdział szósty – dzięki budowie pierwszego w litera-turze światowej modelu oceny innowacyjności jednostek administracji publicznej udzielających zamówień publicznych – wskazuje możliwość udoskonalonej i bardziej sprawiedliwej alokacji środków budżetowych do jednostek administracji publicznej udzielających zamówień publicznych. Ma to szczególne znaczenie w związku z bardziej gospodarnym ich wykorzystaniem.
Książkę kończy zestaw informacji wskazujących na pozycję Polski w rankingu progresywności i ukazujących informacje związane z publicznym wsparciem finansowym na działalność nowoczesną i dynamikę rozwoju rynku zamówień publicznych. W aneksie zawarto też całościowe zestawienia tablicaryczne analizy prowadzonej w rozdziale szóstym.
Ze wstępu