Książka została napisana poprzez lubelski zespół socjopedagogiki specjalnej, który zajmuje się m. In. Diagnozowaniem problemów osób z niepełnosprawnością poprzez konteksty rozmaitych środowisk ich życia, a także poszukiwaniem możliwości poprawy jakości życia poprzez optymalne zmiany tych środowisk.
Autorzy uznali, że problemy stereotypów osób z niepełnosprawnością są jedną z priorytetowych kwestii socjopedagogicznych, ponieważ stanowią one jakby nieelastyczny kombinezon, ograniczający zarówno ruchy samych osób niepełnosprawnych, jak i ludzi z ich otoczenia, w dążeniu do poszukiwania wspólnej drogi.
Rozważania o stereotypach dotyczących osób niepełnosprawnych kierowane są z zasady do pedagogów specjalnych oraz studentów przygotowujących się do pracy pedagogicznej z osobami niepełnosprawnymi.
Mamy nadzieję, że pozwolą one im lepiej zrozumieć społeczny kontekst edukacji i rehabilitacji osób obciążonych problemami biologiczno-medycznymi, a w wyniku czego przyczynią się do optymalizacji działań rehabilitacyjnych i integracyjnych.