Autorzy książki poruszają pokaźne problemy współczesnej kultury czytelniczej i informacyjnej. Poszukując odpowiedzi na pytanie, kim jest czytelnik/odbiorca doby cyfrowej, odwołali się nie tylko do dorobku bibliologii i informatologii, badań użytkowników bibliotek i danych,również do dziedzin pokrewnych, zwłaszcza edukacji polonistycznej i medialnej, nauki o komunikowaniu, a także badań kultury współczesnej. Podejmują zagadnienia kultury informacyjnej, wprowadzając w specyfikę sieci i istotę funkcjonowania informacji w przestrzeni cyfrowo-sieciowej. W książce znalazły miejsce użyteczne zagadnienia edukacji informacyjnej, stanowiącej aktualnie klucz do współczesności. Wychodząc naprzeciw potrzebom rozwijania kompetencji informacyjnych, zezwalających na skuteczniejsze korzystanie z dobrodziejstw nowych technologii, pokazano m.in. Możliwości użycia oprogramowania open source. Publikacja demonstruje także zagadnienia z obszaru tradycyjnych źródeł danych, zwłaszcza dotyczące sprawności informacyjnej bibliografii lokalnych wydanych w Polsce.