Niniejsza monografia poświęcona jest grafomotoryce w takim jej ujęciu, które zasadza się na zespoleniu dwu aspektów czynności grafomotorycznych – przebiegu czynności grafomotorycznych i wytworów czynności grafomotorycznych. Wytwarza ono możliwość wielopłaszczyznowej oceny grafomotoryki, z ukierunkowaniem na przyczynowy i objawowy charakter ewentualnych opóźnień i zaburzeń w tej sferze. Niniejsza praca posiada charakterystykę skuteczności grafomotorycznych uczniów szkoły podstawowej, sporządzoną na podstawie wyników badań empirycznych i ustalenia merytoryczne poczynione w ciekawym nas obszarze. Naszym celem było dostarczenie osobom zainteresowanym informacji na temat ilościowych i jakościowych aspektów analizowanych zjawisk – niezwykle wyraźne było tu dla nas zobrazowanie najważniejszych problemów na zeskanowanych próbkach wytworów czynności grafomotorycznych i zdjęciach pokazujących zachowania podczas czynności grafomotorycznych. Zagadnienia prezentowane w monografii zostały opracowane z zastosowaniem kompetencji językoznawczych, logopedycznych i psychologicznych jej autorek. Autorki, szczególnie stosownie, uwzględniły nie tylko wytwory czynności grafomotorycznych, ale także zaprezentowały różnorodne aspekty przebiegu tychże czynności, co pozwoliło im na wielopłaszczyznową ocenę grafomotoryki, obejmującą zarówno przyczyny, jak i objawy ewentualnych nieprawidłowości w tej sferze. Badania zostały zrealizowane w ramach projektu pt. "Zaburzenia komunikacji pisemnej. Profil skuteczności grafomotorycznych jako technologia diagnozowania dzieci w wieku 7-13 lat. Rozwój grafomotoryki - ryzyko dysgrafii". Łącznie wzięło w nich udział 300 uczniów klas I-VI szkoły podstawowej. W zakresie zbierania materiału badawczego Autorki wykazały się wielką rzetelnością i kompetencją językoznawczą, logopedyczną i psychologiczną. Praca charakteryzuje się krystalicznością strukturalną, wzorowym uporządkowaniem treści, wyrazistymi wnioskami. Dzięki pracy A. Domagały i U. Mireckiej otrzymaliśmy wartościowy obraz rozwojowych i patologicznych aspektów grafomotoryki u dzieci.Z recenzji - prof. Dr hab. Stanisław Milewski, Uniwersytet Gdański