Autorzy podjęli ważny problem, który stosunkowo rzadko jest przedmiotem szerzej zakrojonych badań. (…) Przyjęcie postawy asertywnej pozwala jednostce na bycie sobą, akceptowanie siebie, swobodne wyrażanie opinii i emocji i na okazywanie sobie szacunku, z jednoczesnym poszanowaniem praw innych ludzi.
Są to umiejętności potrzebne współczesnemu człowiekowi dla satysfakcjonującego funkcjonowania w społeczeństwie. (…) Należy podkreślić dużą wartość poznawczą pracy, która wynika z faktu, iż dostarcza wielu cennych informacji zweryfikowanych empirycznie w badaniach przeprowadzonych w grupie nauczycieli reprezentujących najróżniejsze szczeble edukacji.
(…) Porządkuje wiedzę dotyczącą problematyki asertywności, rozproszoną na co dzień w licznych opracowaniach naukowych, i przedstawia ją w formie przystępnej dla potencjalnego czytelnika. (…) Uważna lektura pozwala także znaleźć sporo odniesień do praktyki edukacyjnej, które mogą posiadać zastosowanie w pracy wychowawczej nauczycieli.
wykorzystanie przez nich stosownych wniosków i propozycji rozwiązań zawartych w pracy, a także włączenie ich do określonych strategii edukacyjnych mogłoby ułatwić rozwój postawy asertywnej u wszelkich partnerów interakcji zachodzących w szkole (…) [ Z recenzji prof.
nadzw. Dr. Hab. Mieczysława Radochońskiego]