Tytuł Rysa na tafli Podtytuł Teoria w polu psychoanalitycznym Autor Andrzej Leder Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe PWN ISBN 978-83-01-18757-6 Rok wydania 2016 Warszawa Wydanie 1 ilość stron 374 Format mobi, epub Spis treści wstęp 11 Berlin 23 zniecierpliwienie, czyli wszystko jest nie tak... 24 sposępnienie atmosfery, lecz przeżyte retroaktywnie 26 jeszcze wtedy nie było gdzie umierać... 29 strażnicy niewidzialnego ognia, czyli o przemianie skrytego w jawne 32 wiek XX jako wojna... 36 okopy i szczury 41 ostatni, głęboki wdech 41 dygresja o hipotetycznej racjonalności wojny na wyniszczenie 46 „wytępić to całe bydło..." 50 upadanie symbolicznego w wyobrażeniowe 53 niesamowite, po raz pierwszy 57 kryzys odniesienia 61 nie wiemy, co oznacza ta utrata... 62 zdanie jest obrazem rzeczywistości? 65 retoryczny chwyt, symboliczna przemoc 69 czy nieprzeciętny język zbawi myśl ludzką? 71 koherencja i referencja w walce z podmiotem 73 obsesja jako granica szaleństwa 76 utrata doniosłości dla życia 83 jak ujawni się Inny? 84 traumatyczna genealogia świadomości pozytywistycznej 86 sens autentycznej ludzkości 89 trzeba pełnić funkcję archontyczną 94 rozszczepienie „Ja" w procesie odparcia, czyli dzieło Carla Schmitta 99 wrogowie Stalina, wrogowie Hitlera 99 retoryczna siła rasizmu 103 gdy konflikty klasowe mieszają się z etnicznymi... 107 masowa śmierć a tautologiczny język ekonomii 112 dygresja o moralnej logice inflacji, czyli Tomasz Mann 116 wystarczy zapomnieć, że istnieją 119 wyobrażeniowy podmiot historii 121 śmiertelna rana dla polityki 125 „groza masakry" a „możliwość unicestwienia" 129...zostanie tylko jedno 132 czy osiągalna jest „homogenność" rozumu? 136 bardziej realne niż rzeczywistość 140 twarz, morda, pysk 145 bez ludzkiej skóry 146 niesamowite ma strukturę języka 147 nikt nie lubi revenants 149 oczy szczypały od łez, ale nie było komu odpowiadać 151 psy uśmiechają się do ludzi, ale ludzie do psów – niekoniecznie 153 ostatni kantysta w nazistowskich Niemczech 155 wolni, trudni do uchwycenia 157 psi solipsyzm etyczny 159 duchowo-dziejowe Dasein 163 „najlepiej naturę pułapki zna ten, kto siedzi w niej całe życie" 165 odreagowanie w działaniu 169...maszyna do pisania ma sporo wspólnego z Parmenidesem 171 a gdzie „wyparował" podmiot? 174 negocjacje kwestii winy 177 „jak ponownie nadać sens słowu humanizm? A czy to jest potrzebne?" 181 umierający patrzy na filozofa 185 „uznać innego, by czerpać przyjemność z jego unicestwienia" 188...z biblioteki medycznej w Eppendorf 192 odbudować język? Sam już to zrobił 196 do przodu, jak najdalej 199 dlaczego właściwie Brytyjczyk o Francuzach? 201 czego uczy szaleństwo? 205 czy nieświadomość może być karygodna? 207 francuski antyliberalizm lat trzydziestych 210 po syndromie Vichy syndrom ruchu oporu 213 nie słuchać Seyn, tylko je rozerwać... 216 wstyd, czyli znowu spojrzenie innego 218 zła wiara jako trajektoria pragnienia 223 pozostać z nienawiścią pozbawioną obiektu 226 rewolucja jako przyczyna pragnienia 232 jak w ogóle mogą zaistnieć fakty, jeśli nie przez nadzieję? 236 proteuszowe zdolności języka 240 Eichmann jako objaw 245 krótki wstęp do dygresji na temat nastrojeń Dialektyki oświecenia, czyli o eseju Żydzi i Niemcy Gershoma Scholema 246 krótka dygresja o Dialektyce oświecenia 250 całe dużo Richardów Klementów 256 miejsce wyłaniania się symptomu 259 jakie słowo znaczy grozę? 261 sądzić na podstawie „dawno zapomnianego stanowiska" 264 jak odebrać człowieczeństwo sądowi, przed którym się staje? 267 otamowanie 271 „życie w tamtym świecie było niemożliwe"? 272 „wylizać rany", zatryumfować nad wszystkim 274 groza wróciła z przyszłości 277 Nietzsche zastąpił Marksa 279 niestosowność tragedii 281 rozdarta jedność człowieczeństwa 284 subiektywizm gatunkowy? A dlaczego nie etniczny albo płciowy? 287 granice subiektywizmu wysokojakościowego i wszystkiego innego 289 Kołakowski ustanawia prymat teorii (naukowej) nad praktyką (rewolucyjną) 290 racjonalizacja naturą człowieka? Jak najistotniej! 292 Heidegger także był humanistą 296 kiedy człowiek zejdzie ze sceny? 299 a w Warszawie – droga powrotu 301 teoria traumy 305 wyznaczeni na świadków... 306 melancholia w służbie cynizmu 311 wzniosłość, trauma i niesamowite 313 wypróbujmy narracyjny fetyszyzm 318 w każdej opowieści jest ślad rozkoszy 322 realne – relacja etyczna? No, tego aby Lacan nie powiedział 326 realne spotyka się we śnie 329 coda 335 bibliografia 351 indeks nazwisk 355