"Dzieło profesor Krystyny Duraj-Nowakowej odznacza się erudycyjną rozległością: wielością i różnorakością idei, wątków, skojarzeń, zagadnień, zasad i sugestii z zakresu naukoznawstwa, twórczości naukowej i artystycznej oraz wielu innych zagadnień szczegółowych związanych z teorią i praktyką pisania prac naukowych. Dzieło jest ogromne. Ta charakterystyka odnosi się nie tylko do jego pojemności paginacyjnej, ale także do rzeczowego zakresu opracowania. Na czoło zalet wysuwa się temat pracy, który został bogato sproblematyzowany, co dobrze świadczy o poczuciu ładu i dyscyplinie redakcyjnej Autorki i zarazem stanowi przykład dobrej roboty, o której właściwie ta książka traktuje (...) Opracowanie profesor Kystyny Duraj-Nowakowej różni się od innych publikacji zaliczanych do metodologii nauk pedagogicznych (np. M. Łobocki, J. Pieter, W. Zaczyński) położeniem akcentu na pracę naukową jako twórczość podmiotową, jako na autorskie przeżywanie odkrywania naukowego, kiedy autor nie tylko coś z konieczności kompiluje lub powtarza za innymi, ale całą swoją osobowością zespaja się z poznawanym i przeżywanym obiektem (...) Ogrom wysiłku włożonego poprzez Autorkę w przestudiowanie źródeł, w "skodyfikowanie" i podanie Jej własnych doświadczeń pisarskich i precyzyjne graficzne przygotowanie pracy do druku budzi podziw. Odczytuję tę pracę jako zbiór osobistych i serdecznych porad osoby doświadczonej w pisaniu prac naukowych, kierowanych do młodszych adeptów badań naukowych (...) Pod względem struktury opracowanie nie powoduje zastrzeżeń, a choćby wzbudza uznanie, iż Autorce udało się nadać klarowny i merytorycznie uzasadniony zarys temu mnóstwu zagadnień, jakie omawia. W dziele widać chwalebną tendencję do utrzymywania pojemności rozdziałów tekstu w poprawnych wzajemnych proporcjach, do maksymalnego porządkowania zagadnień, do wyliczania i numerowania procedur badawczych (...) Pracę czyta się z zainteresowaniem i to nie tylko ze względu na jej nad wyraz ważny w nauce temat i mnóstwo podejmowanych zagadnień detalowych, ale także z uwagi na to,pozostała napisana potoczyście, poprawną polszczyzną, bogatym słownictwem (...) Ta praca przychodzi z pomocą także promotorom. Uważam, iż będzie należycie słzastosować środowiskom akademickim. Taka tematyka może być {pomocn|przydatn)a nie tylko dla magistrantów i doktorantów, ale także dla szerszego kręgu osób zainteresowanych twórczością naukową". Z recenzji wydawniczej Prof. Zw. Dr. Hab. Antoniego Smołalskiego