Książka jest zbiorem ćwiczeń, zadań i tworzyw dydaktycznych, przydatnych w kształceniu pedagogicznym studentów i doskonaleniu zawodowym nauczycieli. Autorka proponuje w niej aktywizujące sytuacje dydaktyczne do wykorzystania na zajęciach z pedagogiki dla nauczycieli, a także na zajęciach z innych przedmiotów na studiach stricte pedagogicznych (z dydaktyki, teorii wychowania, pedagogiki ogólnej, i in.).
Ćwiczenia odnoszą się do podstawowych kompetencji mistrzowskiego nauczyciela-wychowawcy klasy. Zadania sugerowane w książce mogą zrównoważyć nadmiernie teoretyczny model kształcenia nauczycieli, ponieważ - poza uczeniem umiejętności - wymagają od studentów pogłębionego analizowania zjawisk, samodzielności myślenia, konfrontowania teorii z rzeczywistością, krytycznej refleksji i inwencji twórczej.
Z uwagi na brak publikacji o charakterze poręcznym dotyczących kształcenia nauczycieli i pedagogów (w literaturze pedentologicznej dominują prace teoretyczne i badawcze, brak w dodatku czasopisma, które mogłoby być formą zamiany doświadczeń w tym zakresie), książka może być dużą pomocą zarówno dla początkujących nauczycieli akademickich, jak i dla starszych, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności dydaktyczne czy przeciwdziałać rutynie.