Kultura szkoły to kategoria pojęciowa na dobre zakorzeniona w literaturze anglojęzycznej (i nie tylko), ale także coraz częściej pojawiająca się w rodzimym dyskursie na temat edukacji. Jednakże w naszym kraju są dostępne zarówno artykuły, jak i obszerniejsze prace poświęcone kulturze szkoły (Adrjan 2011; Dernowska 2014ab; Klus-Stańska 2010; Pająk 1996; Polak 2007; Tłuściak-Deliowska 2014; Tłuściak-Deliowska, Dernowska 2015ab; Tłuściak-Deliowska, Dernowska, Strutyńska 2014), to odczuwa się brak systematycznego i spójnego opracowania tego zagadnienia. Ta książka stanowi minimalny krok w stronę takiego właśnie przedstawiania tej kategorii, a jej cel jest dwojaki: z jednej strony analityczno-syntetyzujące podejście do stanowisk i modeli teoretycznych kultury oraz klimatu szkoły, z drugiej natomiast - ekspozycja "kultury szkoły" jako kategorii na tyle plastikowej, iż może ona dostarczyć szerszej perspektywy do spójnego, a nie - jak w zdecydowanej większości prac badawczych poświęconych dotychczas szkole - fragmentarycznego, wybiórczego oglądu życia i funkcjonowania placówki edukacyjnej. Układ treści pozostał zaprojektowany w taki sposób, by przedstawić główne podejścia, punkty widzenia na kulturę szkoły, sposób jej rozumienia i poznawania. Książka składa się z pięciu rozdziałów, a w jej strukturze istotnie zarysowują się dwie części: powłoka teoretyczna (analityczno-syntetyczna), a także warstwa empiryczna (przeglądowa). Rozdział pierwszy traktować należy jedynie jako swoiste wprowadzenie do zasadniczej problematyki pracy. Zamysł jego konstrukcji był bowiem następujący: na podstawie literatury przedmiotu ukazać rozmaite/osiągalne spojrzenia na jedno i to samo miejsce - miejsce tak dobrze, zdawałoby się, znane każdemu. Przedstawiono zatem szkołę jako instytucję formalną, ukazano ją także z perspektywy nieformalnej: jako czas, miejsce i przestrzeń, jak w dodatku jako "część kontynentu kulturowego" -zastosować tu słów J.S. Brunera. Należy jednak zaznaczyć, że rozważania prowadzone w pierwszym rozdziale nie mogą być traktowane jako swego rodzaju kompendium wiedzy o szkole. Są to jedynie wątki składające się na swoiste tło służące prezentacji kluczowej w tym opracowaniu kategorii, jaką jest kultura szkoły. Rozdział drugi inicjuje namysł nad pojęciem kultury szkoły i jej funkcjami. W warstwę problemową tego rozdziału wpisane jest również pytanie o to, czy kultura i klimat szkoły to pojęcia tożsame, czy też ich zamienne używanie (wszakże niezbyt częste, lecz jednak obecne) nie jest uprawomocnione. Kultura szkoły ma swoje źródła - genezie tej kultury, jak również uwarunkowaniom jej kształtowania i zmiany poświęcono tu osobną uwagę. Ta kultura jest interaktywna - oddziałuje na uczestników życia szkolnego i oddziaływaniom podlega. Ta kultura jest także "jakaś": silna bądź słaba, homo- bądź heterogeniczna. Ma ona na dodatek swoją treść, swoją "materię", a ze względu na to, co w owej treści dominuje, można zaakcentujeć określone rodzaje kultur. Kultura to wielowymiarowa, złożona z rozmaitych elementów struktura, a próby uporządkowania tych rozmiarów czy warstw zaowocowały najróżniejszymi modelami kultury. Rozdział trzeci przybliża perspektywy badań nad kulturą szkoły - ich początki, a także główne kierunki czy tendencje poszukiwań badawczych. Rozdział czwarty i piąty zawierają przegląd wybranych badań kultury szkoły. W rozdziale czwartym przedstawiono jakościowe nachylenie tych badań. Krótkie omówienie jakościowego paradygmatu w badaniach społecznych otwiera prezentację jakościowych badań z zachowaniem ich podziału na te, w których kultura szkoły jest przedmiotem eksploracji wyrażonym wprost, oraz te, w których de facto bada się kulturę szkoły, pewne jej aspekty, choć o tej kulturze nie mówi się bezpośrednio. Rozdział piąty gromadzi natomiast przegląd wybranych ilościowych badań kultury szkoły, a prowadzone w nim analizy i rozważania koncentrują się wokół takich kwestii, jak: czy, co i w jaki sposób można mierzyć, badając kulturę szkoły; w jaki sposób i w jakich kontekstach próbowano i próbuje się to robić w Polsce oraz na świecie. O szkole nie bez racji można powiedzieć, trawestując znane słowa: "szkoła jaka jest, każdy widzi", niemniej warto podjąć wysiłek zorientowany na dotarcie do tego, co wszakże skryte, niewidoczne, ale obecne i znaczące, jeśli chodzi o jakość działań szkoły i możliwość zmieniania jej na lepsze. Warto podjąć namysł nad miejscem zwanym szkołą, warto o nie pytać, zastanawiać się nad nim - nad tym, jakie ono jest, a jakie może być, i co zrobić, aby było ono przestrzenią przyjazną, miejscem współpracy, osiągnięć i rozwoju. Te pytania zaś zawsze dotyczą kultury szkoły. Autorki