W niniejszej publikacji punktem wyjścia i osią tematyczną stała się kategoria, przywołana m.in. Poprzez Edwina Bendyka w perfekcyjnym, wciąż szczególnie aktualnym tomie "Antymatrix" - homo irretitus. O ile łaciński termin irretio oznacza chwytać siecią, usidlać, o tyle współcześnie irretitus interpretować można jako człowieka "usieciowionego", zyskującego w Internecie nowe tożsamości i nowe przestrzenie działania, pracy i nauki, samorealizacji, kontaktów i więzi, lecz także uwiązanego siecią: zdeterminowanego, uzależnionego, manipulowanego. Wobec tak szeroko zarysowanej tematyki tomu, nie jest ambicją autorów po¬szczególnych jego części znalezienie gotowych, zamkniętych odpowiedzi na postawione w nim złożone i wielopłaszczyznowe pytania. Kwestie oscylujące wokół społecznych aspektów funkcjonowania sieci, dynamiczności w Internecie, działań z zakresu marketingu społecznego powinny zostać otwarte. Intencją autorów jest wyszczególnionie na poszczególne, bardzo ważne aspekty, wyszczególnionie ich zawiłości oraz wielopłaszczyznowe perspektywy, a nieraz postawienie nowych, otwartych pytań. Należna rola w niniejszym zestawieniu należy się analizom nowych zachowań komunikacyjnych związanych z funkcjonowaniem serwisów społecznościowych, a zwłaszcza najmocniej popularnego pośród nich serwisu - trzeciej społeczności świata, jaką jest Fa¬cebook5. Nie sposób również rozdzielać przestrzeni działań medialnych (wirtualnych) od ich bezpośredniego, społecznego kontekstu. Obie przestrzenie dynamiczności: medialnych i społecznych wielopłaszczyznowo interferują. Z jednej strony bowiem marketing społeczny i reklama społeczna - którym także poświęcono w tomie dużo należnej uwagi - zyskują coraz to nowe ziemie: nośniki w postaci serwisów i kanałów wirtualnych. Z drugiej strony okazuje się, że "broń" ta jest obusieczna: serwisy sieciowe, narzędzia komunikacji i podmiany informacji stają się szeroko eksploatowaną przestrzenią manipulowania i wywierania wpływu: komunikacji perswazyjnej, "usidlania".