Zagadnienia dotyczące kształcenia zdolnych dzieci i zdolnej młodzieży kojarzone są najsilniej z kształceniem odbywającym się w szkole. I mnóstwo zajęć, w których te dzieci uczestniczą, organizuje się także poza szkołą, np. W młodzieżowych domach kultury czy klubach, to trudno nie uznać,wymagania i nadzieje, jakie jednoczy się z działalnością szkoły w zakresie rozwijania zdolności, są zrozumiałe i w pełni naturalne. Lecz trzeba także przyznać, iż te nadzieje i wymogi spełnione są jak dotąd w skromnym stopniu. To zaś skłania do poszukiwania udoskonalonych aktualnie używane sposobów kształcenia szkolnego uczniów zdolnych. Celem pracy jest znalezienie odpowiedzi na powyższe zagadnienia, jak i przedstawienie realiów polskiej szkoły pod względem organizacji procesu kształcenia ukierunkowanego na rozwój ucznia zdolnego. Badaniami objęte zostały gimnazja będące osobnym szczeblem kształcenia, nazywanym ponadpodstawowym, skupiające młodzież w wyraźnym dla niej samej etapie rozwojowym, okresie adolescencji, w którym tempo zdolności umysłowych bardzo się zmienia (wzrasta bądź maleje) i tym samym wymaga stymulacji. W I rozdziale pracy chcę zwrócić uwagę na znaczne rozumienie pojęć zdolności i ucznia zdolnego i przedstawić krótki rys historyczny koncepcji i sposobów kształcenia ucznia zdolnego (zróżnicowanych metod, środków i form organizacyjnych nauczania i uczenia się) w wielu krajach, które porównam z naszym krajem. W II rozdziale pracy, opierając się na literaturze i wynikach badań pedagogicznych i psychologicznych dotyczących zagadnienia sposobów czy strategii kształcenia uczniów zdolnych, ukazujem możliwości zaspokajania potrzeb uczniów zdolnych we współczesnej szkole pod kątem uwarunkowań dydaktyczno-wychowawczych, a w szczególności zaspokajania potrzeb ucznia zdolnego w świetle obowiązującego prawa oświatowego poprzez zajęcia prowadzone na podstawie szeroko pojętej zasady indywidualizacji, dopasowanie zakresu i tempa uczenia się do jednostkowych możliwości i potrzeb, programów jednostkowego kształcenia, zróżnicowanie treści, metod i form pracy lekcyjnej i pozalekcyjnej oraz przygotowanie nauczyciela do pracy z uczniem zdolnym. Kolejne rozdziały pracy stanowią plan i charakterystykę terenu badań, ich przebieg, wyniki i wnioski. Wyjaśniam zarówno fakty wykryte w trakcie badań, jak i dokonuję oceny oraz określam oddziaływania dydaktyczno-wychowawcze pod kątem pracy z uczniem zdolnym; ustalam ponadto wskazówki do praktyki szkolnej. Prezentowana publikacja powstała na podstawie rozprawy doktorskiej napisanej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Skoncentrowano się w niej na założeniach teoretycznych i metodologicznych i analizie jakościowej i ilościowej wyników badań empirycznych. Stanowiły one podstawę sformułowania wniosków dotyczących praktyki edukacyjnej w zakresie podejmowania takich działań dydaktycznych, które zaspokajając potrzeby edukacyjne uczniów zdolnych, nie zmarnują ich talentów.
Tytuł Działalność szkoły we wspomaganiu rozwoju ucznia zdolnego Autor Agnieszka Hłobił Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-662-8 Rok wydania 2010 Kraków Wydanie 1 ilość stron 162 Format pdf Spis treści Wstęp
Rozdział 1
Zdolności i kształcenie ludzi zdolnych w świetle dotychczasowych badań
1.1. Analiza pojęcia zdolności
1.2. Teorie inteligencji i twórczości
1.3. Analiza podstawowych pojęć o uczniach zdolnych
1.4. Koncepcje i sposoby kształcenia uczniów zdolnych
krótki rys historyczny
Rozdział 2
Modelowe założenia rozwijania zdolności ucznia
2.1. Podstawa prawna opieki nad uczniem zdolnym MENiS
, a także podstawa programowa kształcenia ogólnego dla gimnazjów MENiS
2.2. Rozmaite treści i programy kształcenia w pracy z uczniem zdolnym
2.3. Metody i formy pracy z uczniem zdolnym
2.4. Funkcje nauczyciela i ucznia zdolnego w procesie kształcenia
Rozdział 3
Metodologiczne podstawy badań
3.1. Cele badań, problemy i hipotezy badawcze
3.2. Charakterystyka zmiennych i wskaźników
3.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze
3.4. Organizacja, przebieg i teren badań
Rozdział 4
Charakterystyka terenu badań
4.1. Charakterystyka badanych szkół
4.2. Charakterystyka badanych uczniów
4.3. Charakterystyka badanych nauczycieli