Pierwszy rozdział niniejszej pracy otwiera opracowanie prof. R. Mikosza, dotyczące problematyki potrzebnych zmian w innowacyjnaniu sądowoadministracyjnym. Praca ta przygotowana została na podstawie ustnego wystąpienia, otwierającego powyższą konferencję.
Artykuł ten jest równocześnie pierwszym artykułem w części I dotyczącej problematyki progresywnania sądowoadministracyjnego. W części tej omówiono też europejskie standardy w świetle kontroli sądowej w administracji publicznej.
Część drugą poświęcono problematyce innowacyjnania administracyjnego ogólnego i postępowań administracyjnych szczególnych. Uzasadnieniem dla umieszczenia w jednej części problematyki innowacyjnania ogólnego i szczególnego jest to, że niektórzy Autorzy przedstawili w swoich pracach problemy równocześnie z zakresu kodeksu postępowania administracyjnego, jak i przepisów procesowych szczególnych.
Omówiono tu wybrane problemy wnioskowego udostępniania informacji publicznej, kwestię komunikacji elektronicznej w postępowaniu administracyjnym, domniemania formy decyzji administracyjnej, innowacyjnania administracyjnego w przedmiocie opłat i kar związanych z korzystaniem ze środowiska, innowacyjnania w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia decyzji administracyjnej.
Część trzecia dotyczy zaś problemów stycznych: innowacyjnania administracyjnego i innych gałęzi i działów prawa. Chodzi tu najczęściej o prawo cywilne i prawo urzędnicze. W części tej zawarto rozważania dotyczące partycypacji społeczności lokalnej w nowoczesnaniach wynikających z ustawy z dnia 7 maja 2010 roku o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, nowoczesnania w sprawie opłaty rocznej z tytułu stosowania wieczystego, a także innowacyjnania kwalifikacyjnego o mianowanie w służbie cywilnej o wytyczne konstytucyjne (stan obecny i postulaty zmian).
W części czwartej umieszczono zaś rozważania na temat proceduralnych aspektów przeprowadzania kontroli w ramach administracji rządowej, wstrzymania wykonalności aktu administracyjnego (prace tę umieszczono w tym rozdziale ze względu na to, że Autor omawia tę problematykę w świetle zarówno innowacyjnania jurysdykcyjnego – ogólnego i szczególnego, jak i sądowoadministracyjnego) oraz rozgraniczenia atrybuty rzeczowej wojewody i regionalnej izby obrachunkowej w zakresie nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego.