Tytuł Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7850-263-0 Rok wydania 2010 Kraków Wydanie 2 liczba stron 492 Format pdf Spis treści Wprowadzenie 11 I. Z teorii i metodologii badań 16 1. Uzasadnienie badań i ich cele (Maria Dudzikowa) 17 2. Podstawowe założenia teoretyczne (Maria Dudzikowa) 25 2.1. Poza potoczne rozumienie pamięci 25 2.2. Inspiracje Brunerowskie 27 2.3. Jakość treściowego wizerunku szkoły 40 2.4. Uwarunkowania jakości treściowego wizerunku szkoły 44 3. Problematyka badań (Maria Dudzikowa) 45 3.1. Problemy i hipotezy 46 3.2. Operacjonalizacja zmiennych i procedura badań (Renata Wawrzyniak-Beszterda) 49 II. Portret badanych w świetle zasobów osobowych, rodzinnych i środowiskowo-szkolnych 54 1. Zasoby osobowe (Karina Knasiecka-Falbierska) 55 1.1. Dziedzina studiów 55 1.2. Płeć 56 1.3. Poziom jednostkowych osiągnięć edukacyjnych 56 1.3.1. Poziom osiągnięć szkolnych 57 1.3.2. Ocena zachowania 57 1.4. Poziom samooceny badanych 58 1.5. Stopień nasilenia optymizmu wobec możliwości realizacji celów i dążeń życiowych 60 1.6. Zaangażowanie w działalność samorządu i organizacji pozaszkolnych 61 1.6.1. Stopień uczestnictwa w stowarzyszeniach pozaszkolnych 62 1.6.2. Stopień uczestnictwa w samorządzie szkolnym i klasowym 62 1.7. Uczestniczenie w praktykach religijnych 63 2. Zasoby rodzinne (Renata Wawrzyniak-Beszterda, Sylwia Jaskulska) 65 2.1. Poziom wykształcenia matki i ojca 65 2.2. Standard materialny rodziny 68 2.2.1. Ocena standardu materialnego rodziny 69 2.2.2. Pomoc materialna ze strony rodziców 71 2.2.3. Ocena warunków do odrabiania lekcji 72 2.2.4. Stopień korzystania z płatnych zajęć dodatkowych 73 2.2.5. Dostęp do Internetu 74 2.3. Jakość relacji z rodzicami 76 2.3.1. Poczucie zbieżności własnych celów i dążeń życiowych z celami i dążeniami matki i ojca 77 2.3.2. Wsparcie ze strony matki i ojca otrzymywane poprzez badanych w różnorodnych sytuacjach życiowych 78 2.3.3. Ocena respondenta dotycząca jego rozmów z matką i ojcem 79 2.4. Ilość dzieci w rodzinie 81 3. Zasoby środowiskowo-szkolne (Ewa Bochno, Ireneusz Bochno, Anita Famuła-Jurczak, Ewa Tłuczek-Tadla) 84 3.1. Zasoby środowiskowo-szkolne (część I) (Anita Famuła-Jurczak, Ewa Tłuczek-Tadla) 85 3.1.1. Województwo i miejsce zamieszkania 85 3.1.2. Korzystanie z edukacji przedszkolnej 87 3.1.3. Lokalizacja szkoły 88 3.1.4. Typ szkoły 90 3.1.5. Sposób dotarcia do szkoły 91 3.1.6. Warunki dotarcia do szkoły 92 3.2. Zasoby środowiskowo-szkolne (część II) (Ewa Bochno, Ireneusz Bochno) 95 3.2.1. Jakość infrastruktury szkoły 96 3.2.2. Stopień kontroli w szkole – zatrudnianie producenta ochroniarskiej, a także monitoring 108 3.2.3. Stopień zagrożenia używkami 111 III. Jakość treściowego wizerunku szkoły i jej uwarunkowania. Z doświadczeń studentów 118 1. Lekcja (Renata Wawrzyniak-Beszterda) 119 1.1. Wizerunek lekcji 119 1.2. Weryfikacja hipotez 128 1.2.1. Wizerunek lekcji a zasoby osobowe 128 1.2.2. Wizerunek lekcji a zasoby rodzinne 132 1.2.3. Wizerunek lekcji a zasoby środowiskowo-szkolne 136 2. Lekcja wychowawcza (Sylwia Jaskulska) 146 2.1. Wizerunek lekcji wychowawczej 146 2.2. Weryfikacja hipotez 155 2.2.1. Jakość treściowego wizerunku lekcji wychowawczej a zasoby osobowe badanych 155 2.2.2. Jakość treściowego wizerunku lekcji wychowawcze ja zasoby rodzinne 160 2.2.3. Jakość treściowego wizerunku lekcji wychowawczej a zasoby środowiskowo-szkolne 162 3. Relacje nauczyciel – uczeń/uczniowie (Karina Knasiecka-Falbierska) 174 3.1. Wizerunek relacji nauczyciel – uczeń/uczniowie 174 3.2. Weryfikacja hipotez 183 3.2.1. Jakość treściowego wizerunku relacji nauczyciel – uczeń/uczniowie a zasoby osobowe 183 3.2.2. Jakość treściowego wizerunku relacji nauczyciel – uczeń/uczniowie a zasoby rodzinne 188 3.2.3. Jakość treściowego wizerunku relacji nauczyciel – uczeń/uczniowie a zasoby środowiskowo-szkolne 189 4. Relacje rówieśnicze (Ewa Bochno) 199 4.1. Wizerunek relacji rówieśniczych 199 4.2. Weryfikacja hipotez 209 4.2.1. Jakość treściowego wizerunku relacji rówieśniczych a zasoby osobowe 209 4.2.2. Jakość treściowego wizerunku relacji rówieśniczych a zasoby rodzinne 214 4.2.3. Jakość treściowego wizerunku relacji rówieśniczych a zasoby środowiskowo-szkolne 217 5. Oferta pozalekcyjna (Anita Famuła-Jurczak, Ewa Tłuczek-Tadla) 228 5.2. Weryfikacja hipotez 237 5.2.1. Jakość treściowego wizerunku oferty pozalekcyjnej a zasoby osobowe 237 5.2.2. Jakość treściowego wizerunku oferty pozalekcyjnej a zasoby rodzinne 241 5.2.3. Jakość treściowego wizerunku oferty pozalekcyjnej a zasoby środowiskowo-szkolne 244 6. Kontekst organizacyjny (Ireneusz Bochno) 254 6.1. Wizerunek kontekstu organizacyjnego szkoły 254 6.2. Weryfikacja hipotez 261 6.2.1. Jakość treściowego wizerunku szkolnego kontekstu organizacyjnego a zasoby osobowe 261 6.2.2. Jakość treściowego wizerunku szkolnego kontekstu organizacyjnego a zasoby rodzinne 265 6.2.3. Jakość treściowego wizerunku szkolnego kontekstu organizacyjnego a zasoby środowiskowo-szkolne 268 IV. Jakość treściowego wizerunku szkoły maturzystów 2005 i jej uwarunkowania. Wnioski i rekomendacje 282 1. Wnioski z badań i rekomendacje 283 1.1. Wizerunek lekcji i jego uwarunkowania (Renata Wawrzyniak-Beszterda) 283 1.1.1. Wnioski 283 1.1.2. Rekomendacje 286 1.2. Wizerunek lekcji wychowawczej i jego uwarunkowania (Sylwia Jaskulska) 288 1.2.1. Wnioski 288 1.2.2. Rekomendacje 292 1.3. Wizerunek relacji nauczyciel – uczeń/uczniowie i jego uwarunkowania (Karina Knasiecka-Falbierska) 294 1.3.1. Wnioski 294 1.3.2. Rekomendacje 298 1.4. Wizerunek relacji rówieśniczych i jego uwarunkowania (Ewa Bochno) 300 1.4.1. Wnioski 300 1.4.2. Rekomendacje 303 1.5. Wizerunek oferty pozalekcyjnej i jego uwarunkowania (Anita Famuła-Jurczak, Ewa Tłuczek-Tadla) 306 1.5.1. Wnioski 306 1.5.2. Rekomendacje 310 1.6. Wizerunek kontekstu organizacyjnego szkoły i jego uwarunkowania (Ireneusz Bochno) 312 1.6.1. Wnioski 312 1.6.2. Rekomendacje 314 2. Stopień zadowolenia ze szkoły a jakość jej wizerunku (Sylwia Jaskulska) 316 3. Porównanie jakości treściowego wizerunku szkoły trzech szczebli kształcenia (Mateusz Marciniak) 320 4. Weryfikacja hipotez badawczych – podsumowanie (Mateusz Marciniak) 329 V. Ku sprawstwu, współpracy i refleksyjności przez ich doświadczanie w edukacji szkolnej. Brunerowskie przesłanie w praktyce (Maria Dudzikowa) 335 1. Pole problemowe raz jeszcze 337 2. Zarys pedagogii szkolnej wyłaniającej się z doświadczeń pierwszego rocznika reformy edukacji 339 3. W stronę praktyki... Tropami Brunera 365 3.1. „Potrzebujemy reformy szkolnictwa przeprowadzanej z obszerniejszą świadomością..." 368 3.2. „Najważniejszym zadaniem wszystkich dążeń reformatorskich jest włączenie nauczycieli do debaty i projektowania zmian..." 391 3.3. „poprawę edukacji wymaga nauczycieli, którzy rozumieją... I potrafią" 403 4. Jerome Bruner i co dalej? 408 Spis tabel 415 Spis wykresów i schematów 418 Aneksy 419 Bibliografia 465