Aby lepiej rozumieć rozwój dziecka i podejmować adekwatnie zaplanowane działania sprzyjające temu rozwojowi należy stawiać pytania o doświadczenia komunikacyjne i wynikające z nich zachowania. Książka ta gromadzi próbę odpowiedzi na te pytania, a także eksponuje rolę wypowiedzi w komunikacji między dziećmi a dorosłymi (rodzicami, nauczycielami i rówieśnikami).
(…) Publikacja daje czytelnikowi wiedzę związaną z doznaniami dziecka w czasie komunikowania się, z zakresu przebiegu tego komunikowania, a także o przejawach kompetencji językowych dziecka. Egzemplifikacje zawarte w przykładowych projektach zajęć (scenariuszach) są ilustracją jak, po pierwsze nie należy pracować z dzieckiem/uczniem nad zmianą w zakresie komunikowania się i komunikacją językową, po drugie jak szukać sposobów, aby następowała progresja w zakresie kompetencji językowej.
Część teoretyczna związana z przeglądem wiedzy na temat zawarty w tytule jest, moim zdaniem, takim „niezbędnikiem" dla edukatorów, wychowawców dziecka w wieku przedszkolnym,z reguły w wieku wczesnoszkolnym.
prof. Zw. Dr hab. Irena Adamek