Tytuł Pedagogiczna diagnoza i profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej Autor Marta Kowalczuk Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7850-019-3 Rok wydania 2008 ilość stron 216 Format pdf Spis treści Wstęp.... 7
Część I
Teoretyczne podstawy pedagogicznej diagnozy i profilaktyki
zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej.... 13
Rozdział I
Zaburzenia odżywiania się w ujęciu literatury psychologicznej i medycznej.... 15
Zaburzenia odżywiania się – wyjaśnienia terminologiczne... 15
Anoreksja – charakterystyka zaburzenia... 17
Kryteria rozpoznawania... 18
Symptomatologia i przebieg.... 23
Uwarunkowania.... 27
Główne strategie w terapii... 31
Bulimia – charakterystyka zaburzenia.... 36
Kryteria rozpoznawania... 36
Symptomatologia i przebieg.... 38
Uwarunkowania.... 42
Główne strategie w terapii... 45
Rozdział II
Diagnoza zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej
w działalności pedagogicznej nauczycieli.... 49
Edukacyjny kontekst zaburzeń odżywiania się... 49
Pedagogiczna (nauczycielska) diagnoza zaburzeń odżywiania się
u młodzieży szkolnej.... 54
Podstawowe zasady metodyczne dotyczące diagnozowania
zaburzeń odżywiania się u młodzieży w środowisku szkolnym... 59
Metody nauczycielskiej diagnozy zaburzeń odżywiania się... 61
Etapy stawiania diagnozy... 77
Rozdział III
Profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży w środowisku szkolnym... 81
Cele i zadania działalności profilaktycznej w szkole
w zakresie zaburzeń odżywiania się.... 84
Role i zadania dyrektorów, pedagogów szkolnych, nauczycieli,
wychowawców i rodziców w profilaktyce zaburzeń odżywiania się
u uczniów.... 86
Część II
Program profilaktyczny „Powstrzymać anoreksję i bulimię"... 95
Rozdział IV
„Powstrzymać anoreksję i bulimię"– charakterystyka programu
i jego realizacja.... 99
Cele i zadania programu.... 99
Treści programu.... 101
Zasady realizacji programu.... 102
Scenariusze zajęć szkoleniowych dla nauczycieli,
wychowawców, pedagogów, dyrektorów i rodziców
dotyczących problematyki zaburzeń odżywiania się u młodzieży.... 103
Scenariusze zajęć psychoedukacyjnych dla młodzieży
szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych
dotyczących problematyki zaburzeń odżywiania się... 115
Rozdział V
Przebieg i rezultaty realizacji programu „Powstrzymać anoreksję i bulimię"
w świetle wyników badań empirycznych.... 135
Metodologia badań własnych.... 135
Analiza wyników badań... 140
Przebieg realizacji programu i jego rezultaty
w Szkole Podstawowej nr 29 im. Synów Pułku w Białymstoku... 140
Przebieg realizacji programu i jego rezultaty
w Publicznym Gimnazjum nr 20 w Białymstoku.... 147
Przebieg realizacji programu i jego rezultaty w IV Liceum
Ogólnokształcącym im. Cypriana Kamila Norwida w Białymstoku... 164
Zakończenie.... 177
Bibliografia.... 181
Aneksy.... 193