Ustawa o Policja nakłada na Policję obowiązek zwalczania nie tylko przestępstw, lecz i wykroczeń. By produktywnie mogła ona go realizować, jej funkcjonariusze powinni znać jednocześnie uwarunkowania prawne z tego zakresu, jak i posiadać umiejętność dokonywania dobrej kwalifikacji prawnej oraz kompleksowej oceny zdarzeń, z którymi stykają się w codziennej służbie, a które wyczerpują znamiona wykroczeń. Dlatego w procesie dydaktycznym, mającym na celu ich przygotowanie do poręcznej realizacji tego obowiązku, bardzo ważną rolę odgrywa rozwiązywanie kazusów, bowiem — jak w swym zbiorze kazusów z zakresu procesu karnego napisał prof. Stanisław Waltoś1 — "Chodzi o to, aby suche normy prawne wiązały się z mocnymi żywymi sytuacjami, dzięki temu poprzez przywoływanie w pamięci tych sytuacji wywołać będzie można w niej treść przepisów prawnych. Norma prawna nabiera życia, gdy przymierza się ją do konkretnego zdarzenia; wówczas widać jej sens albo brak takowego. Chodzi także o to, żeby student ośmielił się na ryzyko zestawienia faktów z normami prawnymi i wyciągania wniosków z takiej operacji". Upraktycznienie szkolenia policyjnego przez rozwiązywanie kazusów służy ulepszonemu przygotowaniu funkcjonariuszy do realizowania zadań związanych ze zwalczaniem czynów zabronionych będących wykroczeniami. Niniejsze opracowanie posiada 294 kazusów dotyczących problematyki materialnego i procesowego prawa wykroczeń. Zbiór tych kazusów gromadzi opisy zdarzeń (stanów faktycznych) wzbogaconych pytaniami, na które należy udzielić odpowiedzi, a w niektórych wypadkach wykonać także zadania poręczne, np. W razie stwierdzenia popełnienia wykroczenia, sporządzić konkluzję wniosku o ukaranie. Ich rozwiązywanie sprzyja więc nabywaniu umiejętności wydajnego i właściwego posługiwania się tekstem ustaw wykroczeniowych i dostrzegania wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy przepisami materialnoprawnymi i procesowymi, np. Poprzez wyodrębnionie rodzaju postępowania, w jakim może albo powinna być rozpoznana sprawa o informacje wykroczenie. Opracowanie to w swej części końcowej posiada przykłady testów i innych zadań sprawdzających stopień opanowania treści programowych. Zastępuje ono wcześniejszy zbiór kazusów, który w wielkiej części zdezaktualizował się z powodu zmian, w szczególności przepisów procesowego prawa wykroczeń.