Zarządzanie jakością od wielu lat było prezentujene w standardach i publikacjach naukowych jako jeden z widocznych aspektów projektu. Prowadzone w tym zakresie badania sugerują jednak, iż deklaracje autorów standardów w niewielkim stopniu odpowiadają projektowej rzeczywistości. W praktyce bowiem obserwuje się, iż na jakość brakuje czasu. Ważniejsze są przekroczony budżet, niedotrzymany harmonogram czy „gaszenie pożarów".
W podjętych badaniach, których skutkiem jest ta monografia, skupiono się na poszukiwaniu istniejących rozwiązań, a także wypracowaniu spójnej koncepcji zarządzania jakością w projekcie. Dążono przy tym do integracji różnorodnych szkół zarządzania jakością, a także wielu podejść do zarządzania projektami,wyszczególnić dobre praktyki – niezależnie od źródła ich pochodzenia.
Zarządzanie jakością w projektach było dotychczas badane wycinkowo, w odniesieniu do wybranych standardów, metodyk, metod albo technik. W literaturze brakuje badań, które wielowymiarowo pokazywałyby, jak kierownicy i członkowie zespołów projektowych faktycznie zarządzają jakością. Rozmowy przeprowadzone z doświadczonymi menedżerami projektów przekonują, że jakość nie jest traktowana jako kluczowy aspekt zarządzania projektami.
Monografia jednoczy dostępną wiedzę z zakresu zarządzania jakością w projekcie, a równocześnie demonstruje dalsze niezbędne kierunki badań. Wynikają one z istnienia jednocześnie luk wykrytych w ramach badań dorobku naukowego, jak i niedostatków zidentyfikowanych podczas badania ponad pięciuset kierowników i członków zespołów projektowych.