Marketing 5.0. To najnowsza książka autorytetu w zakresie marketingu, Philipa Kotlera, i jego współpracowników: Hermawana Kartajaya i Iwana Setiawana. Skupiają się w niej głównie na trzech ważnych zjawiskach, którym muszą stawić czoła marketerzy: prędkim postępie technologicznym, zmieniającym się zachowaniu konsumenckim i zmianach w modelach biznesowych.
Jednym z kluczowych zagadnień Marketingu 5.0 są także technologie nowej generacji, tak zwane Next Tech, które posiadają pomóc marketerom w stworzeniu, zakomunikowaniu, dostarczeniu i uatrakcyjnieniu wartości oferowanej na każdym etapie ścieżki zakupowej klienta. Autorzy przyglądają się przykładom wykorzystania postępowych rozwiązań technicznych w najróżniejszych firmach, równocześnie pokazują jak samodzielnie zaprojektować strategię wykorzystującą technologię odpowiednią dla zróżnicowanych celów marketingowych.
Książka składa się z trzech części. Pierwsza z nich to analiza zmian pokoleniowych i tego, jak wpłynęły na zachowanie konsumenckie. Autorzy zastanawiają się, w jaki sposób pokonać podziały społeczne, wynikające chociażby z nierówności ekonomicznej i sporów politycznych, by móc dotrzeć do całego rynku. Część druga zajmuje się nowymi kierunkami strategicznymi obranymi przez marki na całym świecie oraz wyjaśnia, jak podejść do nowych modeli biznesowych, które stały się typowe dla współczesnego otoczenia biznesowego. Wreszcie część trzecia zagłębia się w realia momentalnie rozwijającej się technologii w kontekście sztucznej inteligencji, wszechobecnych czujników, rzeczywistości zwiększonej i wirtualnej oraz Internetu rzeczy, a także Blockchain.
***
„Książka pojawiła się w odpowiednim momencie i rewelacyjnie wpisuje się w obecne czasy pandemii. Przedłużająca się kwarantanna wprowadzona w wielu krajach zmusiła niemało firm do przyjrzenia się cyfrowym aspektom marketingu. Rozmiar książki czyni z niej także perfekcyjny podręcznik dla praktykujących menedżerów".
Walter Viera, były przewodniczący International Council of Management Consulting Institutes
„istotnie aktualny, a jednocześnie dalekowzroczny wgląd w technologie cyfrowe i ich możliwości transformacji praktyk biznesowych. Marketingowcy, którzy szybciej niżeli konkurenci zrozumieją, co z sobą niesie ten potencjał i podejmą stosowne działania, zapewnią swym firmom trwałą przewagę rynkową".
George Day, profesor emeritus Wharton School przy Uniwersytecie Pensylwanii
„Philip Kotler nieprzeciętną zdolność nadawania krystaliczności przeszłości, teraźniejszości i przyszłości marketingu. Zawsze świetnie wie, co powinno przetrwać, a co należy zmienić. Wraz z dwoma współautorami książki odważnie wplata cyfrową technikę w marketingowe myślenie, planowanie i wdrażanie. Pozycja na czasie i ponadczasowa".
Kevin Lane Keller, profesor katedry marketingu w Tuck School of Business przy Dartmouth College
***
Dr Philip Kotler, professor emeritus Kellog School of Management, gdzie przez sporo lat pracował jako wykładowca w Katedrze Marketingu Międzynarodowego. Według „Wall Street Journal" należy do sześciu najszczególniej wpływowych myślicieli biznesowych. Otrzymał szereg nagród i honorowych tytułów od szkół z wielu krajów. Kotler jest znany na całym świecie – jego książki przetłumaczono na ponad dwadzieścia pięć języków, a sam regularnie zabiera głos na międzynarodowych forach.
Hermawan Kartajaya jest założycielem i prezesem MarkPlus, Inc. I jednym z „50 guru, którzy kształtują przyszłość marketingu" według Chartered Institute of Marketing z obszernej Brytanii. Jest jeszcze laureatem nagrody Distinguished Global Leadership (wybitnego przywództwa światowego) przyznawanej przez Pan-Pacific Business Association przy Uniwersytecie Nebraski – Lincoln. Jest też prezesem Asia Council for Small Business, a także współzałożycielem Asia Marketing Federation.
Iwan Setiawan jest dyrektorem generalnym w MarkPlus, Inc. Pomaga firmom w zaprojektowaniu strategii korporacyjnych i marketingowych. Aktywny pisarz i mówca oraz redaktor naczelny „Marketeers".